איך כותבים מבוא?

מזהה: 2484

הדרך הכי פשוטה להבין מהוא מבוא היא למצוא עבודה אקדמית בחינם מאתר גרייד וללמוד ממנה מהו המבוא. אפשר גם למצוא מבוא רלוונטי יותר וממוקד מתוך מאגר העבודות בתשלום שניתן למצוא באתר. 

המבוא הוא פרק מיוחד - בעוד שמדובר בפרק הראשון בעבודת הסמינריון, מומלץ לכתוב אותו אחרון! רק לאחר השלמת כל חלקי העבודה. אילו תכתבו את פרק המבוא בשלבים מוקדמים... תאלצו לערוך בו שינויים שבתות לבקרים...

על אף שמדובר בפרק קצר יחסית [1-2 עמודים], חשיבותו של המבוא רבה מאוד. המבוא חושף את הקורא לחשיבות הטמונה במחקר שלכם. בפרק זה יהיה עליכם לעורר עניין וסקרנות בקרב הקורא ולשכנע אותו כי מדובר במחקר משמעותי שמחדש ותורם לשדה הספרות בו מחקרכם עוסק.  

מה כולל פרק המבוא?

- הצגת משתני המחקר : בראשית המבוא הציגו רקע קצר אודות משתני המחקר -  מה משתני המחקר משקפים? למה הם מתייחסים? כיצד הם מוגדרים בספרות המחקרית?

הצגת הבעיה / פער בספרות : חלק זה יעסוק בחידושו של המחקר. במה שונה המחקר שלכם בהשוואה למחקרים קודמים? במה הספרות המחקרית לא התמקדה עד כה? מהו הפער שמחקרכם מסייע להשלים?

- מטרות, שאלות והשערות המחקר : בהתאם לבעיה / לפער העומדים בלב מחקרכם, הציגו באופן ממוקד את מטרות ושאלות המחקר. במידה ומדובר במחקר כמותי, ישנם חוקרים שיעדיפו להציג את השערות המחקר כבר בפרק המבוא, בעוד שאחרים יעדיפו להציג את השערות המחקר רק לאחר סקירת הספרות.

- תיאור מתודולוגיית המחקר : הציגו בצורה ממוקדת את שיטת המחקר באמצעותה נבחנו שאלות / השערות מחקרכם – האם מדובר במתודולוגיה איכותנית או כמותית?  כיצד דגמתם את המשתתפים? מהם כלי המחקר באמצעותם אספתם את הנתונים? מהי השיטה באמצעותה ניתחתם את הנתונים?

- תרומה וחשיבות המחקר : שימו לב, ליבו של חלק זה אינו מתמקד בבעיה / בפער אותו מחקרכם מבקש להשלים, אלא בשאלה – מדוע בכלל חשוב לעסוק בבעיה / בפער שמצאתם? מדוע זה מעניין? כיצד, במה ועבור מי ממצאי המחקר שלכם עשויים לתרום?

דרכים להבלטת חשיבות המחקר

אחת המשימות המרכזיות בפרק המבוא היא לשכנע את הקורא כי מדובר בעבודת מחקר חשובה, בעלת פוטנציאל של ממש לתרום לשדה התוכן הנחקר. להלן נציג עבורכם מספר שיטות להדגשת התרומה הטמונה במחקרכם:

- זיהוי פער : אחת הדרכים הנפוצות ביותר להצגת התרומה / החידוש של המחקר הינה הדגשת "הפער" / "החלל" שהצלחתם למצוא בספרות המחקרית.

לדוגמה : "מחד גיסא, מחקרים קודמים שנערכו עד כה כבר בחנו את הקשר בין מגדר לבין רמת הכנסה. מאידך גיסא, סקירה דקדקנית בספרות המחקרית העלתה  כי עד כה הקשר בין הגורמים לא נבחן תוך שליטה ונטרול המשתנים רמת השכלה ואתניות".

- תרומה תיאורטית: הצגת האופן בו ממצאי המחקר עשויים לתרום, למשל, בתיקוף אמפירי של מודלים תיאורטיים, בהרחבת ההנחות העומדות מאחוריהם, בתיקופם בקונטקסטים ייחודיים חדשים, או לחלופין, בסתירה והפרכה של הנחות המודלים.

- תרומה אמפירית : הדגישו כי שאלות והשערות מחקרכם "זכו" עד כה להתייחסות דלה בספרות המחקרית. לכן, ממצאי המחקר שלכם יתרמו לביסוס מסקנות תקפות בכל הנוגע לקשר המוצע בין משתני המחקר.

- תרומה יישומית : הדגישו את האופן שבו ממצאי מחקרכם ומסקנותיו עשויים לתרום למקבלי החלטות וקובעי מדיניות בחברות / בארגונים / במוסדות במגזר הציבורי והפרטי, כאמצעי להתוויית מדיניות מבוססת נתונים.

- שימוש בטרמינולוגיה דרמטית :  שימוש בטקסטים שנועדו להבליט את התרומה, הייחודיות והחשיבות של מחקרכם, למשל : "מחקר זה הינו ראשון מסוגו לבחון את הקשר בין...."; למחקר הנוכחי צפויה תרומה אמפירית, תיאורטית ויישומית כאחד לשדה הנחקר..."

טיפ: טרם הצגת הבעיה / פער מרכזי אותו מחקרכם מבקש להשלים, ערכו סקירה רחבה ככל הניתן בספרות המחקרית כדי לוודא כי הפער המוצע אכן לא "זכה" למענה בתחום התוכן הנחקר.

במידה ואינם בטוחים שמחקרכם הינו ראשון מסוגו, מומלץ להשתמש ברטוריקה זהירה וצנועה יותר, למשל : "לאחר סקירה דקדקנית בספרות המחקרית, לא הצלחנו להתחקות אחר מחקרים שבחנו את הקשר בין...".

טיפים נוספים לכתיבת מבוא

שימוש נכון בהפניות : על פרק המבוא חלים כל כללי ה - APA הדרושים בכתיבת עבודת הסמינריון. יש להקפיד להפנות את התכנים הכתובים למקורות האקדמיים מהם נדלו התכנים.

כתיבה פרסמונית : זכרו, פרק המבוא מוגבל בהיקפו! הכתיבה צריכה להיות תצמתית ללא הרחבות מיותרות.

הימנעות מחזרתיות על פרק התקציר : פרק המבוא מופיע מייד לאחר פרק התקציר. שני הפרקים הללו מתארים באופן תמציתי חלקים רבים מעבודת הסמניר. הימנעו ככל הניתן מכתיבה רפטטיבית ומניסוחים זהים.

מקום להתייחסות אישית : אף על פי שאין חובה בכך, בפרק המבוא כותב המחקר יכול להציג את הסיבות / נסיבות שהובילו אותו לבחור בנושא המחקר. למשל – מדוע נושא המחקר משמעותי עבורו? היכן נושא המחקר "פוגש אותו"? מדוע יש לו מוטיבציה ייחודית לחקור את הסוגיה הנבחרת?

חשיבותו של המבוא

על אף שפרק המבוא מהווה פרק קצר ופשוט יחסית לכתיבה, חשוב לציין שמדובר בפרק חשוב. זוהי ההזדמנות של עורך המחקר לעורר עניין וסקרנות בקרב הקוראים ולהציג את התרומה, החידוש והחשיבות של המחקר. לפני התחלת הכתיבה, הקפידו ללמוד את המבנה והתכנים הדרושים בפרק המבוא. בנוסף, ערכו שימוש בטכניקות להבלטת חשיבותו של המחקר, הקפידו על כתיבה תמציתית וערכו שימוש בהפניות לפי כללי ה – APA.

 אנו משוכנעים כי המידע והטיפים במאמר יסייעו לכם לכתוב פרק מבוא מצוין!

סרטונים
סרטון הדרכה סופר מקצועי באנגלית
המדענית קרן, בעלת ניסיון רב בכתיבת מאמרים אקדמאיים, מלמדת איך לכתוב מבוא מדוייק לכל מאמר ועבודה אקדמית.
איך לקנות עבודה ממאגר עבודות אקדמיות
הדברים שחשוב לשים אליהם לב שבוחרים מאגר עבודות אקדמיות
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.