איך מוצאים מאמרים לעבודה סמינריונית?

מזהה: 2483

חיפוש מקורות אקדמיים הינה אחת מאבני היסוד הבסיסיים ביותר לצורך כתיבת עבודה אקדמית. מציאת מאמרים מאפשרת לכותב לזהות פערים בתחום התוכן הנחקר, מתוכם ייגזרו שאלות המחקר ומטרות המחקר בהמשך. סטודנטים רבים נדרשים להקדיש ימים ארוכים, ולעיתים אף שבועות, לצורך איתור מקורות אקדמיים לעבודת הסמינריון. במאמר זה נציע מספר דרכים שיהפכו את משימת חיפוש המאמרים לפשוטה יותר! 

הדרך הכי פשוטה וקלה היא לקחת עבודה ישנה באותו נושא ולקחת משם רעיונות למאמרים רלוונטיים. אם אין לך עבודה רלוונטית, אפשר לקנות כאן באתר הצעות מחקר מתאימות בסכומים מצחיקים. 

התחברו מרחוק למאגרי המידע האלקטרוניים

הדרך המסורתית לאיתור מקורות אקדמיים היא באמצעות עותקים קשיחים אשר מצויים בספריית מוסד הלימוד שלכם [ספרים / עבודות דוקטורט / אנציקלופדיות וכד']. בכל אופן, דרך מתקדמת ואפקטיבית יותר לאיתור מאמרים הינה באמצעות מאגרי מידע אלקטרוניים, אליהם ניתן להתחבר באופן אוטומטי באמצעות מחשבי הספרייה. מאגרים מעין אלו כוללים מספר אדיר של מאמרים דיגיטליים, הניתנים להורדה מהספרייה המקוונת של מוסד הלימוד, או ישירות מכתבי עת מקוונים.

בשתי השיטות הנ"ל תוכלו למצוא שלל מאמרים העוסקים בנושא המחקר בו בחרתם. יחד עם זאת, שתי שיטות אלו מצריכות כי תהליך החיפוש יבוצע אך ורק בעת שהותכם במוסד הלימוד. לכן, הדרך המומלצת ביותר לחיפוש מאמרים היא באמצעות "התחברות מרחוק" למאגרי המידע האלקטרוניים של מוסד לימודכים. בכדי להבין כיצד להתחבר מרחוק למאגרי המידע [בכל זמן ומכל מקום] חפשו בגוגל את הנחיות החיבור מרחוק אשר רלוונטיות למוסד הלימוד שלכם, או לחלופין, פנו למזכירות הספרייה לקבלת הנחיות בנושא.

תרגמו את נושא המחקר למילות מפתח

אחת הפעולות החשובות ביותר לאיתור מהיר ויעיל של מאמרים בנושא מחקרכם באה לביטוי באמצעות פירוק נושא המחקר למילות מפתח. למשל, במחקר העוסק בקשר בין סגנונות הורות בילדות לבין תחושת מסוגלות ודימוי עצמי בקרב מבוגרים, נפרק את נושא המחקר לארבע מילות מפתח: (1) סגנונות הורות; (2) תחושת מסוגלות עצמית; (3) דימוי עצמי; (4) גיל הבגרות.

טרם נערוך שימוש במילות המפתח במאגרי החיפוש האלקטרוניים, יש לבחון מהו הכינוי השגור של משתני המחקר [בעברית ובאנגלית] בספרות המחקרית. לדוגמה, סקירה בספרות המחקרית מעלה כי במרבית המחקרים "מסוגלות עצמית" מכונה "חוללות - עצמית" ואופן הכתיבה השגור של מונח זה באנגלית הינו "Self - Efficacy". במידה ולא תזהו את אופן המינוח השגור של משתני המחקר בספרות המחקרית, יכולתכם למצוא מאמרים בנושא מחקרכם תפחת.

במאגרי המידע האלקטרוניים תוכלו לערוך חיפוש פשוט או מתקדם של מאמרים אקדמיים:   

חיפוש פשוט - בחיפוש הפשוט תוכלו להקליד במקומות ייעודיים את מילות המפתח. תוכלו להריץ את החיפוש לפי מילת מפתח בודדת, או לחלופין, תוך שימוש בכל ארבעת מילות המפתח. קחו בחשבון - ככל שהחיפוש יתבסס על מספר רב יותר של מילות מפתח כך תוצאות החיפוש יהיו ממוקדות יותר בנושא המחקר שלכם, אך בו בזמן, מספר המאמרים שתאתרו [אם בכלל] יהיה מצומצם.

חיפוש מתקדם - חיפוש מתקדם יאפשר לכם למקד את תוצאות החיפוש למאמרים שפורסמו בטווח זמן מסוים [אותו אתם תגדירו]; מאמרים שפורסמו על ידי חוקר מסוים; מאמרים בהם מילות המפתח מופיעות בכותרת המאמר, או לחלופין, בגוף הטקסט וכיוצא בזה.

מאמרים בעברית לעומת אנגלית

באמצעות התחברות למאגרי המידע האלטרוניים של מוסד הלימוד תוכלו לאתר ולהוריד מאמרים בעברית ממאגרים מוכרים בישראל, כגון : כותר; מאגר סאלד; מפתח חיפה; תקדין; הרפואה וכדומה. לחלופין, במאגרי המידע תוכלו למצוא ולהוריד מאמרים באנגלית משלל רחב של כתבי עת בינלאומיים, כדוגמת : גוגל סקולר; Web of Science; Ebsco; Jstore; Proquest; Psycnet;Pubmed; Sage; Springer ועוד.  

לא אחת, סטודנטים נוטים להעדיף להשתמש במקורות אקדמיים בעברית, ורק באין ברירה, מחפשים ומשתמשים במקורות באנגלית. יחד עם זאת, יש לציין כי במספר לא מצומצם של קורסי סמינר קיימת דרישה לשימוש במכסה מינימאלית מסוימת של מאמרים באנגלית. יתרה מכך, בהשוואה לספרות המחקרית הענפה המתפרסמת בכתבי עת בינלאומיים [בשפה האנגלית], מספר המחקרים המתפרסמים בכתבי עת מקומיים בישראל מוגבל בלשון המעטה. לאור זאת, על פי רוב, הסיכוי למציאת מאמרים העוסקים בנושא עבודת הסמינריון שלכם רב בהרבה בעת החיפוש במאגרים בינלאומייים, בהשוואה למאגרים המקומיים בישראל. 

טיפים נוספים לחיפוש מאמרים:

שאלו את הספרן - במידה ויש לכם קושי באיתור מאמר, התחברות מרחוק, או שימוש במאגרי המידע האלקטרוניים, לרוב תוכלו לפנות לספרן ולקבל סיוע. 

השתמשו בגוגל - רבים לא יודעים זאת, אך ניתן לאתר בקלות ובמהירות מספר גדול של מאמרים אקדמיים באמצעות שימוש במנוע החיפוש גוגל. כל שעליכם לעשות הינו לכתוב את נושא המחקר [ובו מילות המפתח] ולבסוף לכתוב את האותיות PDF. כתיבת אותיות אלו, על פי רוב, תעניק יתרון למאמרים אקדמיים על פני כתבות עיתונאיות. המקום הכי טוב להתחיל איתו הוא גוגל סקולר בכתובת https://scholar.google.com/

בדקו את הסילבוס - במקרים רבים תוכלו למצוא בסילבוס הקורס שלל מאמרים העוסקים בנושא מחקרכם. קרוב לוודאי שזוהי הדרך הפשוטה והמהירה ביותר לאתר מאמרים בנושא מחקרכם.

מצאו מאמרים באמצעות מאמרים – השתמשו במאמרים שכבר מצאתם, על מנת להגיע למאמרים נוספים בנושא עבודת הסמיניון שלכם [חפשו ברשימה הביבליוגרפית שממוקדמת תמיד בסוף כל מאמר].

לסיכומו של דבר...

חיפוש מאמרים רלוונטיים לנושא עבודת הסמינריון אינו חייב להיות תהליך מורכב וממושך. על מנת לייעל את תהליך חיפוש המאמרים פעלו בהתאם לעקרונות המופיעים במאמר:

למדו כיצד להתחבר מרחוק ולהשתמש במאגרי המידע האלקטרוניים

תרגמו את נושא המחקר שלכם למילות מפתח!

אל תחששו להשתמש במאמרים באנגלית!

מצאו מאמרים במהירות וקלות בגוגל, בסילבוס הקורס ובביבליוגרפיה של מאמרים שכבר מצאתם!

אנו משוכנעים כי המידע והטיפים במאמר זה יסייעו לכם למצוא  שלל מאמרים לעבודת הסמינריון!

 

לא הסתדרתם - תמיד אפשר לקנות הצעת מחקר או עבודה רלוונטית ולהעזר ברשימת המאמרים! 

סרטונים
סרטון הדרכה באנגלית למציאת מאמרים אקדמיים
איך מוצאים את המאמרים המתאימים לעבודה? טום מסביר ומדגים את אופן העבודה. הבחור מלא חן וכיף לראות אותו.
סרטון הדרכה בעברית למציאת מאמרים אקדמיים
דורון מחברת Write2Me מסביר איך אפשר למצוא רשימת מאמרים מלאה להצעת מחקר בפחות מחצי שעה. סרטון חובה שחוסך המון זמן.
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.