האדם הוא יצור חברתי, והשפה משמשת לו כלי מרכזי למימוש צרכיו התקשורתיים. באמצעות השפה האדם מגבש את מסריו ויכול להעבירם לזולתו. הוא יכול להביע רצונות ולהצביע על צרכים, לקבל מידע ולמסור מידע, לשתף ולהשתתף בחוויות ועוד. דרכי התקשורת האנושית אינן מתמצות רק בשימוש בשפה הקולית, אדם יכול להעביר מסרים באמצעות מחוות, העוויות פנים, ריקוד, שריקה ועוד. אך ה"שפה" - זו המתממשת בדיבור או במערכת סימנים (כמו אצל חרשים) - היא הכלי העיקרי שלו.
עבודה זו מבקשת לבחון את השפעת הדו-לשוניות על הקשרים החברתיים בגן מתוך נקודת מבטן של גננות המשלבות בגן ילדים דו לשוניים וכן לבחון את הדרכים באמצעותן מתמודדות הגננות עם הדו לשוניות בגנן. שאלת המחקר העומדת במרכזה של עבודה זו הינה: כיצד משפיעה הדו לשוניות על הקשרים החברתיים עפ"י נקודת מבטן של הגננות ומהן דרכי ההתמודדות של הגננות עם דו לשוניות?
חשיבות המחקר נעוצה באופן בו מחקר זה יכול לשפוך אור תיאורטי על הקשר בין דו לשוניות לכישורים חברתיים, וכן באופן יישומי לסייע לגננות ולאנשי חינוך בהתמודדות עם דו לשוניות. כמו כן, הוא יוכל לסייע בהכשרת מורים וגננות להתמודדות עם דו לשוניות ואולי אף בהתוויתה של מדיניות מתאימה.
1. סקירת ספרות
1.1 דו לשוניות ורכישת שפה שנייה
1.1.1 תופעת הדו לשוניות: מאפיינים כלליים
1.1.2 תהליך רכישת שפה שנייה
1.2 שפה ויחסים חברתיים
1.3 תפקיד הגננת בהתפתחות שפתית-חברתית
2. מתודולוגיה
2.1 שיטת המחקר
2.2 אוכלוסיית המחקר
2.3 כלי המחקר
2.4 ניתוח הנתונים
2.5 סוגיות אתיות.
3. ממצאים
3.1 חשיבות הקשר עם ההורים ושיתוף הפעולה
3.2 השפעת הדו לשוניות על הקשרים החברתיים
3.3 דרכי ההתמודדות של הגננות עם ילדים דו לשוניים
3.4 גישת הגננת כלפי שימוש בשפת האם בגן
דיון וסיכום
רשימת מקורות
נספחים