חינוך הומניסטי היא גישה חינוכית אשר מבקשת להטמיע את העקרונות ההומניסטים של הוגי הדעות של התקופה הקלאסית יחד עם המטרות החינוכיות של העת החדשה. הגדרה מדויקת של מהו חינוך הומניסטי היא מעט מעורפלת וקשה להגדרה מדויקת אולם ניתן להבחין בעקרונות של החינוך ההומניסטי כאשר הם מיושמים בפועל. כמו כן, ניתן להבחין באווירה מיוחדת של החינוך ההומניסטי אשר באופן כללי ניתן לומר כי הוא משרה אוירה נינוחה יותר ואשר מתעסקת בהיבטים אנושיים של האדם ולא רק מבחינת ההישגים הפדגוגיים שלו. כלומר, ההישגים של התלמיד מבחינה לימודית הינם חשובים אולם החינוך הערכי של האדם חשוב לא פחות והוא זה אשר נותן את הטון בתפיסה החינוכית כולה. המאפיינים של החינוך ההומניסטי הינם רבים ואשר חורגים ממסגרת עבודה זו ולכן אנסה להתמקד עד כמה שאוכל בהיבטים אשר קשורים לחינוך של ילדים, באופן אשר יותאם למקרה הבוחן אשר עומד לנגד ענינו בעבודה זו.
עבודה זו תבקש לבחון את שאלת החינוך ההומניסטי על ידי בחינה של מקרה בוחן מסוים אשר נערך עבור ילד אשר קיבל חינוך הומניסטי בתקופה מסוימת וחינוך לא הומניסטי בשלב אחר. כלומר, כיצד החינוך ההומניסטי מיושם ומועיל לילד אשר נמצא בו לעומת חינוך לא הומניסטי אשר שומר על המסורת הקודמת של החינוך המסורתי. תיאור המקרה יתאר את האירועים העיקריים אשר אפיינו את המסע של אותו הילד במסגרות החינוך השונות ותנסה לעמוד על ההבדלים העיקרים שבין מסגרות החינוך השונות במסגרת שיטות החינוך השונות.
מבוא
סקירת ספרות
רקע לחינוך הומניסטי
הגדרות של חנוך הומני
מהי מצוינות רוחנית
סיכום
פרק ניתוח
תנאים הכרחיים להצלחה בחינוך
מצוינות חינוכית
השתלבות חברתית
מעורבות התלמיד בתוכניות הלימוד
סיכום
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים
נספח 1