ADHD מוגדרת כהפרעה בקשב, ריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. על פי מחקרים ההפרעה גורמת למגוון קשיים בכל תחומי החיים, בעיקר בתחום החברתי והלימודי ((Heiman, Olenik-Shemesh and Eden , 2015. הפגיעה בתחום החברתי גורמת לקשיים רבים בסיטואציות חברתיות בין הסובלים מההפרעה לבין בני גילם (Becker, Langberg, Evans, Girio-Herrera and Vaughn, 2015 ). לדעת החוקרים הסיבות העיקריות לכך: תגובה תוקפנית, חוסר סבלנות, חוסר מיקוד, קשיים בפיענוח רמזים חברתיים, תגובה אימפולסיבית, מתקשים לפתור בעיות חברתיות, להתנהג בהתאם לגילם הכרונולוגי (היימן, 2016), מצבי רוח משתנים, רמות חרדה גבוהות, מצבי רוח שליליים ועייפות (Becker, Langberg, Evans, Girio-Herrera and Vaughn, 2015 ).
כבר בגיל הגן ניתן לזהות ביטויים של ההפרעה. ניתן לזהות את הביטויים בכך שהילדים מפריעים, תוקפניים, נתקלים בקשיים חברתיים ותקשורתיים, מתקשים לפרש מסרים חברתיים, מתקשים לשתף פעולה, מאופיינים בדיבור אימפולסיבי והתנהגות תוקפנית. כל אלה תורמים לדחיית הילדים עוד בגיל הגן. בהמשך הדרך, בגיל ההתבגרות והבגרות מאפייני ההפרעה משתנים, אך משפיעים לרוב באופן שלילי על המאובחנים (היימן, 2016).
ישנה חשיבות רבה לתמיכה בילדים ומתבגרים הסובלים מההפרעה. התמיכה נדרשת להתקיים בכל המישורים ובכל המסגרות בהם נוכחים הילדים. סיוע של המשפחה, המסגרת החינוכית והסביבה החברית- עשויים לחזק את הקשרים החברתיים של ילדים הסובלים מההפרעה (היימן, 2016). דרך אפשרית נוספת היא ביצירת הצלחות סביב הילדים בעיקר בסביבת בית הספר על ידי המורים והתלמידים תוך הקניית הרגלים חברתיים נכונים ועידוד מקובלות חברתית (Becker, Langberg, Evans, Girio-Herrera and Vaughn, 2015 ).
1. מבוא
2. סקירת ספרות
ADHD 2.1
2.2 הקשר בין ADHD לקשרים חברתיים
2.3 גיל ומגדר והשפעתו על הסובלים מ ADHD
2.5 קשיים רגשיים ומאפיינים חברתיים
2.4 דרכים לעידוד קשרים חברתיים בקרב הסובלים מההפרעה
2.5 דוגמא לביטויי אגרסיביות בקרב הסובלים מההפרעה: ADHD ומעורבות בבריונות אינטרנטית
3. סיכום
4. ביבליוגרפיה