לאורך העשורים האחרונים מספר הולך וגדל של מוסדות לימוד, בישראל ובעולם, החלו לערוך שימוש בשיטת לימוד המכונה "למידה מבוססת פרויקטים" (Project Based Learning) (קפלן, 2015). בקצרה, שיטת הוראה זו מכוונת ללמידה אקטיבית המאפשרת תהליכי למידה המתבססים על חופש ויוזמה של הלומדים. למידה מבוססת פרויקטים דורשת שימוש בתהליכי איסוף מידע וחקר מדעי (קפלן וגלסנר, 2015; Stefanou, Stolk, Prince, Chen, & Lord, 2013; Barak & Shachar, 2008;). מטרת שיטה זו לקדם מיומנויות ולמידת ידע באמצעות הגברת עניין ומעורבות בקרב הלומדים, הדגשת הפן היישומי בתהליך הלמידה ורלוונטיות הלימודים לחיי התלמידים, לחברה ולקהילה (שפייזר, 2015). מחקרים מעלים כי ללמידה מבוססת פרויקטים יתרונות מגוונים. למשל, הספרות מעלה כי למידה מבוססת פרויקטים מעצימה בקרב הלומדים יוזמה ויצירתיות (Connors-Kellgren, Parker, Blustein & Barnett, 2016), מיומנויות חשיבה גבוהות ושיפור יכולות ביצוע (Ahlgren & Verner, 2007), הנעה ומוטיבציה ללמידה (שפייזר, 2015), שיפור יכולת פתרון בעיות וקבלת החלטות (Barak & Shachar, 2008), התאמה והכנה לדרישות שוק העבודה (שפייזר, 2015) ואף שיפור ציונים והישגים לימודיים (Krajcik & Blumenfeld, 2005).
בעוד שמחקרים קודמים רבים כבר עסקו בבחינת היתרונות הטמונים בלמידה מבוססת פרויקטים (קפלן, 2015; Barak & Shachar, 2008; Connors-Kellgren et al., 2016; Stefanou et al., 2013), חשוב לציין כי עד כה, מספר דל של מחקרים עסקו בבחינת הקשר בין למידה מבוססת פרויקטים לבין תחושת מסוגלות אישית ותחושת מסוגלות חברתית של תלמידים.
1. תקציר
2. מבוא
3.סקירת ספרות
3.1.1 למידה מבוססת פרויקטים
3.1.2 למידה מבוססת פרויקטים – בסיס תיאורטי
3.1.3 למידה מבוססת פרויקטים בישראל
3.1.4 שילוב למידה מבוססת פרויקטים בתחום המדעים
3.1.5 מהם היתרונות בלמידה מבוססת פרויקטים?
3.1.6 מסוגלות עצמית – הגדרה וחשיבות
3.1.7 תחושת מסוגלות עצמית ומסוגלות חברתית
3.1.8 למידה מבוססת פרויקטים, מסוגלות לימודית ומסוגלות חברתית
3.1.9 למידה מבוססת פרויקטים, מסוגלות לימודית – חברתית ומגזר
3.2.0 דרוזים ובדואים – קבוצת מיעוט מוחלשת בישראל
3.2.1 מטרות והשערות המחקר
4. שיטה
4.1.1 משתתפים
4.1.2 הליך המחקר
4.1.3 כלי המחקר
4.1.4 מערך המחקר וניתוח הנתונים
5. תוצאות
5.1.1 חלק 1 - עמדות המשתתפים כלפי למידה מבוססת פרויקטים
5.1.2 חלק 2 - עמדות המשתתפים כלפי למידה מבוססת פרויקטים לפי מגזר
5.1.3 חלק 3 – סטטיסטיקה היסקית – בחינת השערות המחקר
6. דיון
7. ביבליוגרפיה
8. נספחים