מטרת המחקר היא לבחון את השאלה האם קיים קשר בין מיומנויות חברתיות לבין הסתגלות ללימודים בקרב סטודנטים לקויי למידה וכאלה שלא. הספרות המחקרים מראה כי ביחס לסטודנטים ללא לקויות למידה, סטודנטים בעלי לקויות למידה מתקשים להסתגל ללימודים וחווים קשיים רבים כולל בידוד חברתי, דחיית עמיתים ובדידות (Martínez & Semrud-Clikeman, 2004). בדומה לכך, ילדים ומתבגרים עם לקויות למידה חווים קשיים בבית הספר אשר באים לידי ביטוי בבעיות אקדמיות, מוטיבציה נמוכה, נשירה גבוהה והישגים נמוכים בבית הספר (Martínez et al., 2004).
ממצא זה הינו מטריד, עקב הגידול במספר הסטודנטים עם לקויות למידה במערכת החינוך. כבר בשנות ה-80 של המאה ה-20 בישראל חל גידול במספר הסטודנטים אשר אובחנו והוכרו כבעלי לקויות למידה אשר לומדים במוסדות להשכלה גבוהה. בשנת 2010 נמצא כי כ-14% מכלל הסטודנטים במוסדות להשכלה הגבוהה היו בעלי לקויות למידה (מבקר המדינה, 2013). החקיקה העיקרית אשר מסדירה את זכויות של תלמידים עם לקות למידה במוסדות על תיכוניים הוא חוק הזכויות התשס"ח 2008. מטרת החוק היא לעגן את זכותם של מועמדים ללימודים עם לקות למידה לקבל התאמות לצרכיהם המיוחדים. עיקרי ביקורתו של מבקר המדינה בין השנים 2010 ל-2012 היא כי מוסדות ההשכלה הגבוהה לא דאגו להנחיות רשמיות כתובות על דרכי הוראה מותאמות לסטודנטים עם לקות למידה ולא הייתה הסברה שוטפת.
תקציר
מבוא
פרק 1. הסתגלות ללימודים
פרק 2. מיומנויות חברתיות של תלמידים עם לקויות למידה
פרק 3. הסתגלות ללימודים של תלמידים עם לקויות למידה
שאלת המחקר
השערות המחקר
פרק השיטה
נבדקים
כלי המחקר
מהלך המחקר
ממצאים
דיון וסיכום
ביבליוגרפיה
נספחים