סקירת ספרות
עבודת הסמינריון הנוכחי עוסקת בהשפעתה האפשרית של מעורבות הגננת במשחקם של ילדי הגן, בפרט במשחק הסוציודרמטי. סקירת הספרות הנוכחית תתמקד תחילה בחשיבות המשחק בקרב ילדים וסוגי המשחק השונים (להלן: המשחק בגיל הרך) לאחר מכן באופי וחשיבות המשחק הסוציודרמטי (להלן: משחק סוציודרמטי בגיל הרך), כאשר לאחריו אסביר על תפקידה ומקומה של הגננת במשחק הסוציודרמטי של ילדי הגן (להלן: מעורבות הגננת במשחק הסוציודרמטי).
המשחק בגיל הרך
תופעת המשחק נפוצה מאוד בתקופת הילדות והיא ממלאה מגוון תפקידים בתהליכי ההתפתחות השונים מילדות לבגרות (תהליכים רגשיים, שכליים וחברתיים). חוקרים הנמנים עם הגישה הקוגניטיבית-חברתית מדגישים את תרומת המשחק להתפתחות השכלית, למשל, בפיתוח כישורים לפתרון בעיות, יצירתיות, כושר הפשטה, ריכוז והתפתחות לשונית. בנוסף, המשחק תורם למיומנויות חשיבה ולמגוון של כישורים חברתיים כגון שיתוף פעולה ויישוב סכסוכים, הנדרשים לתפקוד תקין בחברה בוגרת (בקר, 2009). הדרך העיקרית בה ילדים לומדים, ובעיקר ילדי הגן, היא דרך משחק. על כן לצעצועים ולמשחקים השונים ניתן משקל רב בהתפתחות של הילד. בניגוד למבוגרים, משחקם של הילדים אינו לשם שעשוע בלבד, אלא באמצעות המשחק הילדים מחקים את עבודתם של המבוגרים. פעילות המשחק של הילדים באה לידי ביטוי בחיקוי הנהלת משק הבית של המבוגרים, טיפול בחולים, תיקון משאיות ועוד. המשחק הוא אמצעי חשוב בו הילד 'תופס' את עולמו ודרכו לומד על מהות עולמו (שם).
סמילנסקי הגדירה את משחק הילדים מההיבט הקוגניטיבי, וסיווגה את סגנון וצורת המשחק לשלבים בעלי סדר היררכי הנע מהרמות הנמוכות יותר ועד הגבוהות (סמילנסקי ושפטיה, 1993)