מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את השפעתם של תהליכי הוראה-למידה במבנה רב-גילאי על חווית למידה משמעותית בקרב תלמידי בית-ספר יסודי ולזהות את הגורמים המעכבים או מעודדים חווית למידה משמעותית.
בית-הספר הנחקר החל כבית-ספר ניסויי והיום משמש כבית-ספר להפצה תחת גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך במטרה לעודד אנשי חינוך מובילים לפתח מודלים פדגוגים חדשניים. ייחודו של מחקר זה נעוץ בעובדה כי בית-הספר הינו חלוץ ביישום מודל מבנה רב-גילאי ומכאן החדשנות והסקרנות לעמוד על האתגרים, התמורות והתרומות של תהליכי הוראה-למידה בזיקה ללמידה משמעותית במבנה זה.
למידה משמעותית (significant learning) הינה תחושה סובייקטיבית, משום שכל אדם חווה למידה משמעותית באופן שונה ומכאן נובע ריבוי ההגדרות בספרות המחקרית. משרד החינוך יצא במדיניות חדשה הקוראת ללמידה משמעותית המושתתת על שלושה רכיבים: ערך ללומד ולחברה, מעורבות הלומד והמלמד ורלבנטיות ללומד (משרד החינוך, 2013). למידה משמעותית על-פי ויגוצקי (2003) מתקיימת כאשר תהליך הלמידה הולם את השלב ההתפתחותי בו נמצאים התלמידים. דיואי (1960) טען כי למידה משמעותית מתרחשת כאשר הלומד בונה מחדש את תובנותיו ויוצר תשתית לתובנות חדשות בעתיד שיביאו למשמעות חדשה לתכנים, תובנות, רעיונות ומושגים שילמדו בעתיד. אלוני (2014) עורך הקבלה בין חיים משמעותיים ולמידה משמעותית המושתתים על שלושה אלמנטים: עניין, ריגוש או תשומת לב וצמיחה אישיותית בשני מימדים: רגשית-קוגניטיבית-חברתית והתחברות אל תפיסת העצמי והזהותי. לשיטתו, קיימים מרכיבים רבים המעודדים חווית למידה משמעותית
תקציר א
מבוא
1. סקירה תיאורטית
2. מתודולוגיה
2.1 מטרת המחקר
2.2 שאלות המחקר
2.3 שיטת המחקר
2.4 שדה המחקר
2.5 אוכלוסיית המחקר
2.6 כלי המחקר
2.7 ניתוח הנתונים
2.8 תוקף ומהימנות
2.9 אתיקה
3. ממצאים
3.1 תפיסות ועמדות של תלמידים, צוות חינוכי וצוות ניהולי בהתייחס ללמידה במבנה רב-גילאי
3.2 מבנה רב-גילאי ויחסי גומלין בהיבט הרגשי
3.3 מבנה רב-גילאי ויחסי גומלין בהיבט החברתי
3.4 מבנה רב-גילאי וקשרי גומלין בהיבט קוגניטיבי
3.5 הצגת תהליכי הוראה-למידה המאפיינים את הכיתה הרב-גילאית בעיני תלמידים, צוות חינוך
3.6 הזיקה בין תהליכי הוראה-למידה וחווית למידה משמעותית במבנה רב-גילאי בקרב תלמידים
3.7 ההבדלים בחווית הלמידה בין התלתון הצעיר והבוגר ובקרב תלמידים צעירים, אמצעים ובוגרים
3.8 סיכום הממצאים
4. דיון ומסקנות
רשימת מקורות
נספח 1: ראיון חצי מובנה – צוות חינוך וצוות ניהול
נספח 2: כיתות תלת-גילאיות
נספח 3: חזון בית החינוך
נספח 4: טבלת סדנאות
נספח 5: טבלת חוגים
נספח 6: אמנת בית החינוך
נספח 7: פרוייקט חונכות
נספח 8: תכנון נושא בין תחומי
Abstract I