בתקופה בה כל מעסיק דורש מהעובדים כתנאי לקבלה לעבודה לפחות תעודת בגרות מלאה, נערים אשר נושרים מבית הספר בגילאים 12-18 עומדים בפני בעיה רצינית. נערים ונערות אשר לא השלימו את לימודיהם במסגרת בית הספר עלולים למצוא את עצמם בקשיים עם כניסתם לשוק העבודה, להיתקל באבטלה ובעבודות בשכר נמוך ולהיקלע למעגל של עוני וחוסר מיצוי עצמי (Phelan, 1992).
בישראל, רק בשנים האחרונות המיעוט הערבי החל לצמצם את הפערים בכל הנוגע להשכלה בינו לבין הרוב היהודי. אך עם זאת, אחוזי הנשירה בקרב תלמידים בחינוך הערבי גדולים משמעותית מאלו אשר נמדדים בחינוך היהודי. נראה גם כי למרות שבשנים האחרונות אחוזי הנשירה במגזר היהודי נמצאים במגמת ירידה, לא כך הדבר בקרב התלמידים במגזר הערבי. עוד עולה מן הנתונים הקיימים בנושא כי קיימים הבדלים בין המינים בכל הנוגע לנשירה במגזר הערבי, וכי שיעור הבנים הנושרים גבוה משמעותית מזה של הבנות (רכס, 2009).
מהאמור לעיל נובעת שאלת המחקר: מה הן הסיבות שגורמות לתלמידים מהמגזר הערבי לנשור מבתי הספר בגיל ההתבגרות? ומהם ההבדלים בין המינים בכל הנוגע לתופעה זו של נשירה?
חקירת התופעה תתרום הבנה יותר ברורה שלה תוכל לסייע בצמצומה ובכך להפחית ולנטרל את השפעותיה המזיקות של הנשירה מבית הספר בגילאים 12-18.
רקע תיאורטי
הקף ואופי התופעה נכון לשנת 2010, שיעור התלמידים בכיתות ז'-י"ב שנשרו מבתי-ספר שבפיקוח משרד החינוך ואינם לומדים במסגרת לימודים אחרת מוכרת על ידי משרד החינוך.
פתח דבר
ראציונל ושאלת המחקר
רקע תיאורטי
מטרת המחקר
שאלות המחקר
תרומת המחקר
שיטת המחקר
ביבליוגרפיה