גיל ההתבגרות מפגיש את בני הנועם עם שינויים ואתגרים התפתחותיים, סביבתיים, לימודיים ונפשיים. כל אלו דורשים מאמץ הסתגלותי מיוחד וכוחות התלויים לעיתים קרובות בטיב הקשרים הבינאישיים שרקמו, התמיכה לה הם זוכים ומצבם הנפשי (בן-עתר וקרייטלר, 2019). לפיכך, קיימת חשיבות להבנת הגורמים המשפיעים על מבגרים ועל תפקודם הלימודי והבית ספרי. הנשירה הסמויה הפכה רעה חולה הרת גורל במוסדות החינוך בארץ ובעולם בעידן הנוכחי (הראל פיש, 2011). לכן, העבודה הנוכחית תבדוק את השפעת תפקיד המורה על נשירה סמויה מבית הספר ומתוך שכך תנסה לעמוד על האמצעים שיש ברשותו באמצעותם יוכל לסייע לתלמידים עם נטייה לנשירה סמויה.
במהלך השנים האחרונות נחשפתי במהלך היומיום שלי להשפעות החיוביות של תמיכה חברתית ובפרט של דמויות סמכות, על התמדתם של ילדים, כוחותיהם ותחושת המסוגלות בעמידה במשימות הלימודיות ובמשימותיהם תלויות גיל. בהלימה, אלו שסבלו מביקורת חוזרת ממורה משמעותי עבורם, מורה שאינו מאמין ביכולותיהם ולא מעודד, התקשו למצוא כוחות ולעיתים קרובות "נעדרו" לא רק בגופם, אלא גם ברוחם מתוכניות הלימוד. לפי הראל-פיש (2011) תמיכה ומעורבות מבוגרים בכלל ומורים בפרט מהוות גורמי חוסן חינוכיים למניעת התפתחות של התנהגויות סיכון, ביניהן נשירה מלימודים (הראל-פיש, 2011). מכיוון שאחי הצעיר סובל מקשיים לימודיים וחברתיים חריפים ואני עדה לכך שהתמודדות זו גוזלת ממנו משאבי נפש רבים. החוויה הבית ספרית מותירה אותו מרוקן מכוחות עד כדי כך, שרגליו אינן מצליחות לשאת אותו לבית הספר, בין המובן הפיזי ובין במובן המטפורי.
מבוא
פרק 1: מהי נשירה סמויה?
פרק 2: קשיים לימודיים הגורמים לנשירה סמויה
פרק 3: קשיים חברתיים הגורמים לנשירה סמויה
פרק 4: תרומת המורה לצמצום נשירה סמויה על פי תיאוריית ההתקשרות
פרק 5: דיון וסיכום