חוללות עצמית היא האמונה של הפרט ביכולתו לארגן ולבצע פעולה. כאשר אדם נהנה מרמת חוללות עצמית גבוהה, בטחונו גבוה בהתאם, ועל כן סיכוייו לבצע את משימתו או את עבודתו בצורה טובה, גדלים. אך כאשר הפרט מעריך באופן נמוך את היכולת שלו לעשות משהו, הוא לא ינסה לעשותו. אמונות אלו משפיעות על התנהגותו של האדם, על הבחירות שלו, על מאמציו, על יכולת ההתמודדות שלו ועל ההתמדה במשימות חייו (Bandura, 1997). בני נוער בגיל ההתבגרות, נחשבים לקבוצה מוחלשת, נוכח מצבם הנפשי רב התהפוכות, ומצבם החברתי, אשר עלול לפגוע בתפקודם, ולהוביל אותם אל עבר התנהגות הרסנית כלפי עצמם. בני הנוער בגיל ההתבגרות, נחשבים גם לקבוצת סיכון, הפגיעה יותר מקבוצות אחרות בנטייתה לצרוך חומרים ממכרים באופן חסר שליטה (חומרים כמו אלכוהול, סמים, אך גם פורנוגרפיה, הימורים, ועוד), המוביל לפגיעה נפשית, וחוסר יכולת תפקוד ברמה היום יומית (בנבנישתי ושות׳, 2006; הורוביץ, 2000).
מחקרים בתחום החינוך בוחנים את האופן שבו אפשר להפחית סיכון זה, וכך לשפר את סיכוייו של בן הנוער לצלוח את גיל ההתבגרות, ולהגיע עם כלים מספקים אל יציאתו לחייו הבוגרים והעצמאיים (אלפסי, 2011). נושא מחקר זה נבחר, נוכח ההיכרות ההולכת ומעמיקה שלי עם בני נוער, מצוקתם, וההכרה שלי עם החשיבות של שנים אלו לעתידם של אותם ילדים ובני נוער, אשר עשויה להיות ההבדל בין חיים אזרחיים נורמטיביים הכוללים שאיפות וחלומות, לבין חיים של הישרדות, הגובלים בפשע ועוני.
פרק 1: מבוא וסקירת ספרות
מבוא
מהי חוללות: הגדרות
ממדי החוללות העצמית: תהליך תלוי סיטואציה (state) ותכונה כללית
מקורות החוללות
חוללות עצמית: תהליכי הערכה
אומדן החוללות העצמית
גורמים אפשריים לאומדן שגוי
קליברציה (calibration) של חוללות עצמית
הקשר בין חוללות עצמית לבין הכוונה עצמית
עבריינות – תיאוריות מרכזיות
עבריינות בקרב בני נוער
גורמים אפשריים להתנהגות עבריינית של בני נוער
גורמי סיכון, גורמי חוסן ובני נוער בסיכון
השפעות ביולוגיות מול השפעות חברתיות על ?
החינוך הבלתי פורמלי והשפעתו האפשרית על בני נוער
סוגים של חינוך בלתי פורמלי
חינוך בלתי פורמלי לנוער בסיכון
פרק 2: מתודולוגיה
משתתפים
מערך המחקר
כלי המחקר
כלים לאיסוף הנתונים במחקר
כלים להתערבות
מהלך המחקר
ניתוח הנתונים
אתיקה
פרק 3: ממצאים
ממצאי המחקר טרם תכנית ההתערבות
ממצאי המחקר לאחר תכנית ההתערבות
פרק 4: דיון ומסקנות
השפעה של תכניות התערבות על חוללות עצמית
הקשר בין חוללות עצמית לבין נטייה לעבריינות
תפקידו של החינוך הבלתי פורמלי בשיפור חוללות עצמית של בני נוער
תרומת המחקר ומגבלותיו
מקורות
נספחים
נספח א׳: שיח קבוצתי לפני התערבות
נספח ב׳: ראיון ע.ז לפני התערבות
נספח ג׳: ראיו ר' ש' לפני התערבות
נספח ד׳: ראיון ד.י לפני התערבות
נספח ה׳: ראיון ש.א לפני התערבות
נספח ו׳: ראיון ע.ג לפני התערבות
נספח ז׳: רשימות והערות שדה לפני התערבות
נספח ח׳: הערות שדה שהוספתי במהלך המחקר לפני ההתערבות
נספח ט': ניתוח ראיונות ,שיח קבוצתי, רשימות והערות שדה לפני התערבות
נספח י׳: שיח קבוצתי אחרי התערבות
נספח יא׳: ראיון ע.ז אחרי התערבות
נספח יב׳: ראיון ד.י. אחרי הערבות
נספח יג׳: ראיון ר.ש. אחרי התערבות
נספח יד׳: ראיון ש.א אחרי התערבות
נספח טו׳: ראיון ע.ג אחרי התערבות
נספח טז׳: רשימות שדה אחרי התערבות
נספח יז' :ניתוח ראיונות ,שיח קבוצתי, רשימות והערות שדה אחרי התערבות