הקדמה –למה צריכים ללמד מתמטיקה בגיל הרך?
עוד בגיל הרך, הילד מגלה סקרנות כלפי סביבתו, הוא מבקש ללמוד אותה ולחקור אותה. תהליכי החקירה והלמידה שהילד מגלה בגיל הרך, ימשיכו ללוות אותו עוד בהמשך חייו ובבגרותו. כחלק מתהליך הלמידה, הילד בגילאי הגן רוכש מושגים מתמטיים שונים המשתלבים באופן טבעי בהתנהלות היומיומית בגן. בשביל שהילד יוכל לרכוש מושגים אלו וליישם אותם בהצלחה, עליו לפתח מיומנויות מתמטיות שונות אך בסיסיות, לדוגמא לספור ולמנות, להשוות בין כמויות, לדעת לזהות צורות וגופים ולמיין עצמים שונים. בנוסף, יישום מוצלח או לחילופין קושי ליישם מיומנויות מתמטיות בגילאים הצעירים עשויים להוות גורם מנבא להצלחה אקדמית בגילאים מבוגרים יותר. לפיכך, חשוב לנסות ולספק לכלל הילדים את הבסיס והכלים לרכישת מיומנויות מתמטיות ובד בבד, לנסות ולאתר את התלמידים המתקשים. בזכות איתור מוקדם ונכון, יהיה ניתן לספק לאותם הילדים המתקשים תכנית התערבות מותאמת אשר תסייע להם בהתמודדות עם הקשיים הלימודיים- המתמטיים שהם חווים. ללא איתור מוקדם או תכנית התערבות מתאימה, הילדים הללו עלולים לצבור פערים במהלך הלימודים האקדמיים, אשר בהמשך יהיה קשה לגשר עליהם (Siegler, 2009).
רקע תאורטי
ספירה מתייחסת לאמירת מילות המספר בסדר הנכון הנקבע מראש (Baroody, 1987). תהליך הספירה מבוסס על יכולות של : זכירת שמות המספרים, אוטומציה ושיום שמות המספרים וניתן לראות ילדים כבר בגיל שנתיים המכירים את מילות המספר הראשונות.