תקציר
יצירתיות מתמטית מתארת את היכולת של התלמיד ליצור פתרון בעיות בדרך לא שגרתית. פיתוח יצירתיות הינו כלי הכרחי לצורך בניית חשיבה מתמטית מקורית שעשויה להגביר את הביטחון האישי של התלמיד לעסוק במתמטיקה. יצירתיות זו ניתן להעריך בהתאם לשלושה מדדים עיקריים: שטף, גמישות ומקוריות.
עבודת מחקר זו בחנה את מדדי היצירתיות בקרב 4 תלמידים בכיתה ח'. תלמידים אלה לומדים בכיתת מצוינות ובעלי רמת השכלה מתמטית גבוהה. כלי המחקר בהם נעשה שימוש בעבודה הם שלושת הפעילויות המתמטיות בנושא השוואת שברים ושברים אלגבריים וגם תצפית אשר תיעדה את כל סיעור המוחות ודרכי הפתרון שהוצעו במהלך הפעילות כולה. השטף הוגדר כמספר הפתרונות הנכונים. הגמישות הוגדרה כיכולת לעבור מרעיון אחד לאחר כאשר פותרים בעיה. הפתרונות הנכונים בכל מטלה חולקו לקטגוריות בהתאם לאופי המטלה, ועל פי הקטגוריה ניתן ציון גמישות. המקוריות הוגדרה כיכולת לתת פתרון שאינו ניתן על פי רוב, פתרון שהוא בעל שכיחות נמוכה בקבוצה ביחס לפתרונות שהיו צפויים מראש.
תוצאות המחקר הוכיחו כי מדדי השטף, הגמישות והמקוריות אובחנו ברמה גבוהה מאוד בקרב הקבוצה הנחקרת ובכך הדגישו את רמת היצירתיות המתמטית הקיימת בהם. רכיב השטף הדגים כי דו שיח פעיל בין התלמידים עודד אותם להיזכר במידע מתמטי קודם ולפתח אותו כך שיתאים גם לפתרון הבעיה הנוכחית. רכיב הגמישות העלה כי החשיפה של התלמידים לעבודה משותפת בעיקר עבור תלמידים פחות חזקים ופחות משתתפים בחשיבה המתמטית, הניעה אותם לפתח את הגמישות המחשבתית ולקשר בין הפתרונות שהוצעו במטרה להציע רעיון נוסף. וכן, רכיב המקוריות הציג כי ככל שהתלמידים העלו פתרונות במסגרת קטגוריות שלא הוגדרו הרי שניתן להעיד כי הם השתמשו בפתרונות הייחודיים שלהם.
תוכן עניינים
מבוא
רקע תיאורטי
יצירתיות בשיעורי מתמטיקה
2.1.1. איך בודקים יצירתיות?
2.1.2. פעילויות שמעודדות יצירתיות
עבודה בקבוצות בשיעורי מתמטית
2.2.1. יתרונות וחסרונות לעבודה משותפת....................................................
2.2.2. התפקיד של היחיד בעבודה הקבוצתית
2.2.3. יצירתיות משותפת
מספרים רציונליים
2.3.1 הקושי בלימוד מספרים רציונליים
2.3.2. הוראת שברים בדרך יצירתית
מטרת ושאלות המחקר
מתודולוגיה
4.1. אוכלוסיית מחקר
כלים המחקר
מהלך המחקר
אתיקה
ניתוח הנתונים
ממצאים
פעילות ראשונה
פעילות שנייה
פעילות שלישית
עבודה קבוצתית
5.4.1. פעילות ראשונה
5.4.2. פעילות שנייה
5.4.3. פעילות שלישית
סיכום דיון ומסקנות
רשימת מקורות
נספחים
נספח א'
נספח ב'
נספח ג'