כיום, סביבת למידה מתוקשבת הינה שיטת לימוד שימושית ונפוצה ברחבי העולם כמו גם בארץ.
למידה מסוג זה מקשרת בין המורה והתלמיד באמצעות שימוש באינטרנט (WBI-Web Based Instruction) ללא קשר למיקומם הפיזי של השניים וכן לעיתים אין היא מבוצעת באותה נקודת זמן אלא ניתנת לביצוע בכל שעות היממה ללא תלות ותיאום ביניהם. דבר העונה על ההגדרה "למידה א-סינכרונית".
סביבת למידה מסוג זה באה לידי ביטוי בין היתר במגוון רחב של אמצעי למידה אינטראקטיביים. כגון: בחירת הדמות שתשמש כ"מורה", משחקים ופעילויות תרגול הכוללים קבלת משוב. דבר המקדם את אפקטיביות הלמידה העצמית באופן אפקטיבי ((Osborne,2003. להבדיל משיטת הלמידה המסורתית, אין הלמידה מתבצעת בכותלי בית הספר.
ללמידה מסוג זה ישנם יתרונות רבים, בין היתר, האפשרות להוסיף על הנלמד בכיתה, נגישות, גמישות (Ally, 2004 ). אך מנגד על התלמיד מוטלת אחריות רבה על תהליך הלימוד באופן זה, דבר המצריך לרוב משמעת עצמית גבוהה. באחריות התלמיד לקבוע את סדר עדיפויות, מועד הלמידה, קצב הלמידה וכמות המאמץ שהינו מוכן להשקיע (Ally, 2004 ). האחריות המוטלת על כתפי התלמיד עצמו הינה רבה בשל המוגבלות לעקוב אחר תהליכי הלמידה שלו ואף לעיתים היא אינה אפשרית, על אף הכלים הטכנולוגיים הקיימים כיום.
בעבודתנו, נתמקד השאלת המחקר: מהם היתרונות והחסרונות ללמידה מרחוק וכן למידה מתוקשבת מול למידה מסורתית? נתייחס למספר מאפיינים המשפיעים על האפקטיביות והיעילות של למידה מסוג זה תוך התייחסות למחקרים העוסקים בנושא.
תקציר.
מבוא.
התפתחות היסטורית:
כללי.
התפתחות הלמידה מרחוק בארה"ב.
הוראות ולמידה מבוססות אינטרנט.
יתרונות הלמידה מרחוק על פני למידה מסורתית.
חסרונות הלמידה מרחוק.
דיון.
סיכום ומסקנות.
ביבליוגרפיה