מטרת המחקר:
מטרתו של מחקר זה היא לבחון מוטיבציה של מורים ערבים במערכת החינוך בישראל על ידי זיהוי ואפיון הגורמים השונים המשפיעים עליה.
שאלת המחקר המרכזית במאמר זה הינה: מה הם הגורמים המבנים את המוטיבציה של המורים במערכת החינוך הערבית?
למרות שמחקר רב הוקדש להבנת נושא המוטיבציה במערכות חינוך שונות בעולם, חדשנותו של המחקר הנוכחי נובעת מכך שנושא המוטיבציה טרם נבחן בקרב מורים ערבים במערכת החינוך בישראל.
הרקע התיאורטי עליו נשען המאמר
הרקע התיאורטי כולל הצגה של סקירת ספרות שדנה בנושא המוטיבציה באופן כללי:
•הצגה של הגדרות שונות למושג ה"מוטיבציה" אותה מבקש המחקר לבחון. מוטיבציה מוגדרת במחקר זה ככח המניע מתוך רצון אישי.
•סקירה של תיאוריות שונות המקובלות בתחום חקר המוטיבציה. למשל: הקשר בין מוטיבציה למסוגלות עצמית.
•השפעה של גורמים שונים על המוטיבציה של מורים. למשל: סגנון הניהול של מנהל בית הספר.
בסקירת הספרות ישנה גם התייחסות לנושאים הספציפיים שייחודיים למחקר זה:
•מאפייני מערכת החינוך הערבית בישראל.
•הרקע ההיסטורי להתעצבותה של המערכת לכדי האופן בו היא נמצאת כיום.
•עמידה על אי השיוויון בין מערכת החינוך היהודית לערבית: השלכות של הקצאה לא שיוויונית, קונפליקט מול התכנים הנלמדים ואינם תואמים את קהל היעד של החינוך הערבי.
•הקשיים והאילוצים הנדרשים מהמורים במערכת החינוך הערבית.