שיעור 4- "המנהל שהציל את בית הספר"
הכתבה מציגה את סיפורו של יהורם לוי, מנהל בית הספר עירוני ה' בתל אביב. מר לוי, אשר מתגורר בירושלים, מתעורר בשעה חמש בבוקר ונוסע בתחבורה הציבורית מירושלים לתל אביב על מנת להגיע לבית הספר בתל אביב בשעה 7:30, לפני הגעת התלמידים. עם הגעתו אנחנו רואים את המנהל מברך את השומר לשלום ולאחר מכן מתייצב לפקח על הגעת התלמידים לבית הספר- תלבושת אחידה, דרישת הסברים אודות איחורים וחיסורים מהימים האחרונים ועוד. בנוסף מפקח על סגירת שערי בית הספר בשעה היעודה וטיפול במאחרים. אלה רשאים להיכנס רק ברבע לתשע ונדרשים להישאר מעבר לשעות הלימודים כתוצאה מאיחורם. לפי עדותו, מדיניות זו הורידה את מספר המאחרים באופן משמעותי ביותר.
מר לוי מציב גבולות ונורמות ברורים המייצגים לפיו את מערכת החינוך ואת ערכי בית הספר, באמונה שכך יוכל לייצר אזרחים טובים למדינה.
גורמים לשינוי ארגוני-
שני גורמים לשינוי ארגוני, כפי שמוצגים אצל יצחק סמואל (2012) ואת הביטוי להם ניתן לראות בקטע הינם:
הגורם התרבותי- הגורם התרבותי הינו בעל שני היבטים- שינוי בתרבות הארגון עצמו ושינוי בסביבה בה פועל הארגון. במקרה של בית הספר, השינוי בתרבות הארגון עצמו, אשר התבטאה בכניסתו של מנהל חדש בעל ערכים החשובים לו ושיטות עבודה שפיתח ובהן דוגל, הוא זה שהניע את השינוי באופן שבו מתנהל הארגון (בית הספר). מנהל בית הספר החדש הביא אתו שינויים רבים באופן הלבוש המקובל, באופן ההתנהלות המקובלת של תלמידים מול צוות החינוך ומול המערכת הבית ספרית.