מסגרת בית הספר, בין אם בארץ או בעולם כולו, נחשבת לאחת המסגרות המשמעותיות, אם לא המשמעותית ביותר להתפתחותו של הילד בדרכו אל הבגרות. הסיבה לכך, בין היתר ובעיקר, היא השילוב המהותי אשר מתהווה לו באופן טבעי בין מרכז של תוכן, שמעביר לתלמיד חומרים מסוגים שונים ולמטרות שונות, אשר תוכננו ככאלה שיסייעו לו בחייו הבוגרים, לבין הצורך והכורח בהעשרה ובנייה יום יומית של המערכת החברתית של התלמיד (הכהן ורונן, 2013).
המערכת החברתית אשר משפרת באופן ניכר את כישוריו החברתיים של התלמיד, מול משימותיו המקצועיות, מתקיימת תוך שילוב, יישום, ועבודה יום יומית, ואפשרית כאשר האקלים הבית ספרי מסייע לכך. אנו נשתמש במושג אקלים כדי לתאר תחושה, תפיסה שחווה כל תלמיד בנוגע לבית הספר שלו. האקלים יכול גם להיות מתואר כרמת איכות החיים הבית ספרית, כמו גם שביעות רצונו, והסתגלותו לבית הספר והמבנה הייחודי שלו (אופלטקה ועטייה, 2007).
האקלים הבית ספרי מושפע ממספר רב של גורמים, אך יש לו השפעה מכרעת בנוגע ליכולת של תלמיד מצד אחד ללמוד בצורה אפקטיבית, ומצד שני להרגיש בטוח. אובדנו של בית הספר כמקום בטוח בעשורים האחרונים, נחקר ומוצה היטב בספרות בעשורים האחרונים, אלו מצביעים על שיעורי אלימות גואים בבתי הספר, ולבטח גם בבתי הספר בישראל, כמו גם לירידה מתמדת של הגילאים אשר חווים ועוסקים באלימות (רולידר, לפידות ולוי, 2000).
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 אלימות ומאפייניה
2.2 אלימות בבתי הספר
2.3 אקלים בית ספרי
2.4 השפעתו של צוות המורים על האלימות בבתי הספר
2.5 אלימות מודרנית
2.6 התערבויות כפתרונות בארץ ובעולם
2.7 זרמי החינוך של הבית ספר הממלכתי ובית הספר הממלכתי דתי
3. מתודולוגיה
3.1 הקדמה
3.2 כלי מחקר
3.2.1 כלי מחקר כמותיים
3.2.2 כלי מחקר איכותני
3.3 הליך המחקר
3.4 מגבלות המחקר
4. ממצאים
4.1 שאלות המחקר
4.2 השערות המחקר
4.3 מהימנות המחקר
4.4 נתונים דמוגרפיים
4.5 אלימות כללית
4.6 אלימות מילולית
4.7 לימות פיזית
4.8 אלימות חברתית
4.9 אלימות דיגיטאלית
4.10 תחושת ביטחון בבית הספר
4.11 ביטחון ואקלים בית ספרי בראייה איכותנית
5. דיון ומסקנות
5.1. אלימות כוללת בבית הספר
5.2 אלימות מילולית ואלימות פיזית
5.3 אלימות חברתית ואלימות מודרנית
5.4 תחושת ביטחון בבית הספר
5.5 אקלים בית ספרי
6. סיכום
7. מקורות
8. נספחים – שאלון המחקר