אלימות בבית הספר היא תופעה חברתית מדאיגה. כמעט כל תלמיד נחשף לאלימות מילולית (עלבונות, גידופים, והשפלות), כמחצית מהתלמידים נפלו קורבן לאלימות גופנית מתונה (דחיפות ובעיטות) וחמישית דיווחו כי הם היו קורבנות לאלימות קשה (בנבנישתי, חורי-כאסברי ואסטור, 2006). האלימות בתוך כותלי בית הספר יוצרת אקלים בית ספרי שלילי ומובילה לתחושה של חוסר מוגנות בקרב כלל התלמידים בקהילת בית הספר. לעיתים תחושת הפחד והאיום של התלמידים כל כך גבוהה שהיא מקבלת ביטוי בהיעדרויות תכופות מבית הספר, בפגיעה בביטחון העצמי וירידה משמעותית בהישגים הלימודיים (רולידר, 2007). לאור העובדה כי תופעת האלימות בבית הספר הופכת את הסביבה הבית ספרית למסוכנת, והיא בעלת השפעות רבות גם על המערכת החברתית ישנה חשיבות רבה להבנת האופן שבו מתמודדים מורים עם תופעת האלימות בבית הספר.
1.1 מטרת המחקר
מטרתו של המחקר הנוכחי הינו לבחון את האופן שבו תופסים מורים אלימות תלמידים בתוך כותלי בית הספר, וכיצד הם מתמודדים עימה. מתוך ניסיונותיהם וחוויותיהם של המורים וחשיפתם למקרים של אלימות בית ספרית ניתן יהיה להבין את דרכי ההתמודדות שאותה הם מאמצים כדי לצמצם את תופעת האלימות והפיכת בית הספר לסביבה בטוחה יותר עבור התלמידים והמורים.
1.2 שאלות המחקר
א. מהם סוגי האלימות הקיימים בבית הספר?
ב. מהם ההשלכות של תופעת האלימות בבית הספר?
ג. כיצד מתמודדים מורים עם תופעת האלימות הבית ספרית?
תקציר
1. מבוא
1.1 מטרת המחקר
1.2 שאלות המחקר
1.3 הסיבות לבחירת הנושא
1.4 חשיבות המחקר
2. סקירת הספרות
2.1 גיל ההתבגרות
2.2 אלימות בית ספרית-הגדרות והיקף התופעה
2.3 הסברים תיאורטיים להבנת תופעת האלימות בבית הספר
2.4 גורמים לאלימות בית ספרית
2.5 החינוך הבלתי פורמאלי
2.6 התמודדות מערכת החינוך עם אלימות בית ספרית
2.7 סיכום פרק הסקירה הספרותית
3 מתודולוגיה
3.1 המחקר האיכותני
3.2 כלי המחקר
3.3 משתתפים
3.4 הליך
3.5 ניתוח הנתונים
4. ממצאים
5. דיון
5.1 סיכום מסקנות ומגבלות
5.2 המלצות למחקרי המשך
5.3 המלצות יישומיות למערכת החינוך
ביבליוגרפיה
נספחים: שאלות הראיון ותמלול