תופעת הנשירה הינה תופעה בעייתית הקיימת בכל העולם מעסיקה אנשי חינוך וחוקרים רבים. היקפיה של התופעה במדינת ישראל אינם גבוהים בהשוואה למדינות אחרות אך בכל זאת, התופעה הינה מצב בעייתי שיש לטפל בו בכל האמצעים. מערכת החינוך בארץ עושה מאמצים רבים על מנת להחיל את חוק חינוך חובה על כלל ילדי ישראל. אולם למרות המאמצים ישנן אוכלוסיות שהמערכת איננה עונה על צרכיהם. קיימים גורמים רבים המשפיעים על מצב זה ובהם גורמים אישיים, משפחתיים, גורמים הקשורים לקהילה וגם במערכת החינוך ובבית הספר. לחינוך תפקיד חשוב בשילוב האזרחים בחברה ובקידום החברתי. הנשירה ממערכת החינוך מהווה גורם עיקרי המשמר את הפערים החברתיים והכלכליים הקיימים במדינת ישראל.
מקובל לחלק את הנשירה, המהווה תהליך דינאמי, לשתי קבוצות: נשירה גלויה וסמויה. נשירה גלויה מתארת מצב זו בני נוער עזבו סופית את מערכת החינוך הפורמלית ואינם קיימים יותר ברישומי בית הספר. הנשירה הסמויה לעומת זאת מאפיינת תלמידים הנעדרים לעיתים תכופות ולתקופות ממושכות מבית הספר או שהם נוכחים בכיתה אך אינם משתתפים כלל בלמידה ואינם מתעניינים במתרחש במסגרת הלימודים, נכשלים ולא מביעים כלל עניין בשיפור הישגיהם הלימודיים. הנשירה הסמויה היא קשה יותר לכימות בשל מאפייניה אך ידוע כי היא קיימת בשיעורים גבוהים הדומים להיקפי הנשירה הגלויה (להב, 2004). בין גורמי הסיכון לנשירה הגלויה והסמויה נכללים הישגים לימודיים נמוכים, מעמד סוציו-אקונומי נמוך, בעיות התנהגותיות, יחס כלפי בית הספר ועמדות הסביבה כלפי הלימודים.
תקציר
מבוא
סקירה תאורטית
נשירה- הגדרות, גורמים ומאפיינים
תופעת הנשירה בישראל
נשירה במגזר הערבי
מטרות המחקר
שאלות המחקר
שיטת המחקר
ממצאים
סיכום ודיון
המלצות יישומיות
מקורות