הספרות על תפקידי מגדר ומנהיגות מניחה כי בשונה מנהיגים (גברים) מנהיגות חשופות להתנגשות בין הזהות המגדרית לזהות המנהיגותית. מקור ההתנגשות הוא בציפיות השונות המיוחסות לכל אחד מהתפקידים המגדריים- בעוד שמצופה מנשים שיציגו ערכים "קהילתיים" המתארים דאגה בסיסית לרווחת האחר, הציפייה מגברים היא להפגנת מאפיינים "אג'נטיים" כמו אגרסיביות, אמביציה, דומיננטיות, עצמאות וביטחון עצמי ) Kark & Eagly, 2010). ואכן, בשני העשורים האחרונים התפתחה ספרות ענפה העוסקת בבחינת הדמיון והשוני של סגנונות הניהול של גברים ונשים, על רקע בחינת ההתאמה בין סגנון הניהול המגדרי לבין מאפייני הארגונים בתקופה הפוסט מודרנית.
מנהיגות בחינוך היא נושא מרתק שנחקר רבות בשנים האחרונות. מנהלים ממלאים תפקיד חשוב ומרכזי בבית הספר. במחקר החינוך נתפס המנהל כבר שנים רבות כמנהיג, שמנהיגותו תלויה בתכונות ובכישורים אישיים, ולא רק במיומנויות ובידע מקצועי נרכשים הקשורים למילוי משימותיו. לטענתו של פרידמן (2013) במקרה של מנהלי בתי–ספר, העומדים בראש הפירמידה הארגונית ונושאים באחריות הפדגוגית והארגונית על בית–הספר, רכיב המנהיגות מרכזי ביותר בתפקודם . מכיוון שכך, היבט המנהיגות הוא רב חשיבות בנוגע למנהל בית–ספר, ומחקרים רבים עסקו בסוגיית מנהיגותו של מנהל בית–הספר. בעוד שהוגי דעות חלוקים ביניהם אודות מהותה של המנהיגות והגדרתה, הרי שאין חולק על חשיבותה לארגון החינוכי. מחקרים רבים ודוחות של מנהלים, מפקחים ואנשי משרד החינוך הצביעו על כך, שמנהיגות חינוכית היא גורם משמעותי המשפיע על האפקטיביות של בית הספר, הצלחתו והיכולת לשפרו.
מבוא
סקירת ספרות
מגדר
סטריאוטיפים מגדריים
מגדר ותעסוקה- מקצועות 'נשיים' ומקצועות 'גבריים'
סגנונות מנהיגות
סגנונות מנהיגות ומגדר
פמיניזציה של החינוך
ניהול בתי ספר
ניהול בתי ספר ומגדר
מתודולוגיה
גישת המחקר
אוכלוסיית המחקר
כלי המחקר
מהלך המחקר
ניתוח הנתונים
אתיקה
ממצאים
תמה ראשונה: הקשר בין סגנון ניהול ומגדר
תמה שנייה: תפישת השוויוניות במערכת החינוך
תמה שלישית: תפישת המנהיגות הרצויה
תמה רביעית: השפעת המנהל על המורה
דיון ומסקנות
רשימת מקורות
תקציר באנגלית
נספחים