עבודה זו מתמקדת באופן שבו המוזיקה משפיעה על התפתחות הילד בגיל הילדות במישורים שונים ובוחנת את תפקידה של המוזיקה בעיצוב אישיותו ואופיו של האדם. מחקרים רבים הוקדשו לשאלת חשיבותה של המוזיקה, אך מחקרים מעטים בלבד בחנו את נקודת מבטם של ההורים בחינוך המוזיקאלי. כמו כן, מתוך סקירת הספרות עולה כי מוסיקה תורמת ועוזרת לשיפור תהליכים קוגניטיביים של הפרט. על מנת כדי לבדוק את אמיתותה של התיאוריה לאור הנראה בשטח, נעשה שימוש בשיטה האיכותנית על מנת לבחון את השפעת המוזיקה על ילדים, לתפיסת הוריהם.
מטרתה העיקרית של העבודה הנוכחית היא לבחון את האופן שבו החינוך המוזיקלי משפיע על התפתחות הפרט בגיל הילדות במישור הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי ומעצב את אישיותו, לפי ראות עיני ההורים. שאלת המחקר המרכזית בעבודה זו הינה: כיצד תופסים הורים לילדים את חשיבותה של המוזיקה בחינוך ילדיהם וכיצד תפיסה זו באה לידי ביטוי בעיצוב אישיותם של ילדים? כדי לענות על שאלת המחקר, אתמקד בנקודת מבטם של הורים כמנחים ראשיים האחראים להתפתחות הילד, ואבחן כיצד הם תופסים את מידת חשיבותו של החינוך המוזיקלי של ילדיהם בגיל הילדות, וכיצד הם מעריכים את תרומתה של המוזיקה והשפעתה עליהם.
ישנם הסוברים כי מוזיקה היא לא יותר מאשר חיבור פשוט של צלילים. הם מסכימים אומנם כי מוזיקה מאפשרת להצביע על מאפיינים תרבותיים שונים, להעיד על תקופה מוזיקלית או להבין את התפתחות המוזיקה לאורך השנים, אך הם אינם מייחסים לה את החשיבות הראויה. מנגד, אפשר לומר שהמוזיקה הוכיחה שהיא שפה אוניברסלית ומהווה דיסציפלינה שלמה הנחקרת במסגרת של תחומים ואסכולות שונות, ושהיא מורכבת יותר מאשר סך צליליה.
מבוא
סקירת ספרות
פרק 1: השפעת המוזיקה על התפתחות הילד
מה זו מוזיקה?
השפעת המוזיקה על התפתחות הילד במישור הקוגניטיבי
השפעת המוזיקה על התפתחות הילד במישור הרגשי
השפעת המוזיקה על התפתחות הילד במישור החברתי
פרק 2: חשיבות החינוך המוזיקאלי בעיני מבוגרים
2.1 הצרכים הפסיכולוגיים הנחוצים לילדים
2.2 המוזיקה כוויסות עצמי
מתודולוגיה
ממצאים
דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה