ניהול ידע, בעשורים האחרונים, הפך לאחד הסוגיות החשובות והמרכזיות עבור כל ארגון, גדול כקטן. ארגון צריך, גם נמצא, לדעת לאסוף את הידע שלו בצורה נכונה, ובמידה תואמת גם לדעת איך להשתמש בידע הזה כדי לייצר יתרון על פני המתחרים שלו. ניהול ידע אינו סוגיה פשוטה, ויש בנושא זה אין ספור מחקרים אשר מציעים אסטרטגיות שונות ומודלים שונים כדי להביא את היתרון הזה לכדי ביטוי (Mueller, 2014).
תרבות ארגונית אם זאת, היא מושג שגור וידוע אשר מבקש להציב את הארגון כקהילה קטנה, בעלת נורמות, ערכים, צורות התנהגות, צורות עבודה, ואף שפה משותפת אשר מבדילה אותם מארגונים אחרים. ארגונים בעלי סדר ארגוני יותר או פחות פורמלי, יאופיינו בארגון תרבותי שונה זה מזה. הדבר אף נכון כאשר מבקשים לבדוק את הנטייה של ארגונים לעסוק באופן ישיר בתחרותיות, או דווקא להתמקד בעבודת צוות, או דווקא באינדיבידואליות של העובדים, מתוך מטרה לתת להם חופש יצירתיות, כל אלו מבדילים בין תרבויות ארגוניות, אלה מאלה, ויוצרות עבור אותו ארגון בידול. אותו בידול ברמה של התרבות הארגונית מייצר אף הוא את הפוטנציאל ליצור יתרון תחרותי על פני ארגונים אחרים (Zheng, Yang & McLean, 2010).
במסגרת עבודת מחקר זה, אנסה ליצור קשר בדיוק בין שלושת המשתנים האלו. ניהול ידע, תרבות ארגונית, וביצועים (או אפקטיביות).
מבוא
1. תרבות ארגונית
1.1 מאפיינים של תרבות ארגונית
1.2 הקשר בין תרבות ארגונית והצלחתו של הארגון
1.3 שינויים של תרבות ארגונית
2. ניהול ידע
2.1 מאפיינים של ניהול ידע
2.2 חשיבות הידע הארגוני להצלחת הארגון
3. הקשר בין תרבות ארגונית לניהול ידע – דיון
4. סיכום
5. מקורות