תוכן עניינים
מבוא. 2
ניתוח הדמות. 3
סגנון שכנוע על פי הרטוריקה של אריסטו 3
טכניקת דיבור. 4
כריס אנדרסון 5
שיטת השפעה בשלבים.. 5
ביבליוגרפיה. 7
נספחים.. 8
מבוא
אילון ריב מאסק הוא יזם מהנדס ונדבן קנדי אמריקאי יליד דרום אמריקה שייס את חברת פייפ אל. הוא נולד בדרום אפריקה למשפחה נוצרית ממוצא אירופאי. אביו היה מהנדס אלקטרומכני ואמו עבדה בתור דיאטנית. לאחר שהוריו התגרשו הוא התגורר עם אביו בדרום אפריקה. בגיל 10 הוא קיבל את המחשב הראשון שלו ולימד את עצמו לתכנת את המחשב. בגיל 12 הוא כבר כתב את התוכנה המסחרית הראשונה שלו שהייתה משחק חלל שאותו הוא מכר תמורת 500 דולרים.
לאחר תקופת הילדות שלו הוא עזב את הבית כדי להימנע משירות חובה סדרום אפריקה. הוא היגר למדינת קנדה וקיבל אזרחות קנדית לאחר תקופה קצרה. בקנדה הוא עבד בחוות חיטה של בן דודו ולאחר מכן עבר לטורונטו שם עבד במחלקת המחשבים של הבנק. בשנת 1992 הוא עזב את קנדה לארצות הברית למען לימודים באוניברסיטת פנסילבניה שם הוא למד וסיים את התואר הראשון בכלכלה ופיזיקה. בשנת 1995 הוא למד לימודי דוקטורט לפיזיקה באוניברסיטת סטנפורד אולם פרש מיד לאחר שנרשם ללימודים והצטרף לאחיו בהקמה של חברת תוכנה. כיום מאסק תומך נלבה בטכנולוגיות עתידיות אשר נועדו לשפר את המצב של בני האדם על כדור הארץ. הוא מבקש ליצור תכנית אשר תוכל לעזור להתיישבות במאדים והוא מתריע בני הרס של כדור הארץ על ידי בני האדם.
ניתוח הדמות
סגנון שכנוע על פי הרטוריקה של אריסטו
רטוריקה היא אומנות השיח שנועדה לשפר את היכולת של הדובר לשכנע או להגיע לקהל מסוים במצב ספציפי. אריסטו התייחס בכתביו לשלושה סוגים של פניות נדרשות שנועדו לשכנע את קהל היעד באופן הזה: אתוס, פאתוס ולוגוס. האתוס הוא פניה אתית. הדובר משתמש באתוס כדי לשכנע את קהל היעד שלו שהוא דובר אמין וכי ראוי להקשיב לו. האתוס הוגדר על ידי אריסטו בתור בקשה להיות אמין מאחר ובני האדם נוטים להקשיב יותר לאנשים שנתפסים בעלי אופי טוב.
האתוס יכול לבוא לידי ביטוי באופן מילולי ובדרכים לא מילוליות. מבחינה תקשורת מילולית לתפקיד השפה יש חשיבות רבה. השימוש בשפה הססנית ובאופן דיבור לא ברור עשוי לגרום לשומעים לחשוב כי הדובר אינו מכיר היטב את הדברים שהוא מדבר עליהם והאמינות שלו תיפגע. בדרכים לא מילוליות הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בשפת גוף לקויה. שפת גוף מתחילה בראש ובראשונה על ידי היציבה של הדובר. על היציבה להיות טובה אך לא נוקשה. יציבה כזו משדרת הכרת ערך עצמי ונגישות. על הדובר לעמוד במשך כל המצגת או כל ההופעה שלו (Ting, 2018 ).
אילן מאסק יודע לעשות שימוש יעיל בנושא האתוס. מבחינה מילולית הוא יודע לדבר בביטחון ולא מהסס בבחירת המילים שלו. זאת גם כאשר מוטחת בו ביקורת. כך למשל כאשר הוא נשאל איך הוא מרגיש בנוגע לטיסות מסחריות כאשר דמות בכירות אחרות מתנגדות למהלך, הוא אומר כי הוא התאכזב מאוד בגלל שהאנשים הללו חשובים לו ( נספח 1 00:10- 00:20). הוא לא תוקף אותם אולם שומר על הדעה שלו כדעה עקבית. מבחינת תקשורת לא מילולית ניתן לראות כי מאסק שומר על יציבה נכונה במהלך הדברים שהוא אומר ( נספח 1 00:27- 00:42). הוא לא נשען על שולחן ולא זז יותר מידי. הוא שומר על יציבה לא נוקשה מידי אך יציבה.
מאסק יודע גם לשמור על חיוך אם כי לא לחייך יותר מדיי. החיוך שלו מדבק אולם לא הוא לא נראה כאילו הוא משועשע יתר על המידה והוא נראה כמעריך את השאלות ולוקח אותם ברצינות. הוא משדר נינוחות והדבר יוצר תחושה של רפיון בקרב השומעים.
פתוס היא פנייה רגשית או נועדה לשכנע את קהל היעד על ידי פנייה לרגש. לדידו של אריסטו החינוך של המוח ללא החינוך של הלב הוא חינוך לא יעיל כלל. דוברים עושים לעיתים קרבות שימוש בפאתוס כדי לעורר תמיכה בקרב קהל השומעים. ניתן לעורר את רגש הפאתוס על ידי סיפורים מעוררי רגש ועל ידי שפת גוף תיאטרלית (Ting, 2018). מאסק לא עושה שימוש בפאתוס בצורה הבולטת שבה הוא עושה שימוש באתוס. למרות זאת הוא יודע לעשות שימוש בפאתוס באופן הדיבור שלו. באחת ההרצאות ( נספח 1: 00:30- 00:45) הוא מספר סיפור אישי. בסיפור זה הוא מתאר כמה קשה היה לו להקים את החברה וכמה הוא היה עני לפני שהוא הצליח. סיפור זה מלווה בחיוך ובמבוכה מסוימת שלו כדי לעורר תמיכה ואמפתיה בקרב השומעים עבור הקשיים שהיו לו לפני שהוא הצליח בתחום שלו.