עבודה זו תעסוק בנושא המרקסיזם בחברה המודרנית. החברה המודרנית הופכת להיות יותר ויותר בעלת מאפיינים קפיטליסטים אשר שינו את פני החברה כולה והפכו אותה להישגית יותר, כלכלית יותר ואשר מקדשת את הרווחים כערך משמעותי בחברה. כיום, לאחר קריסת ברית המועצות, הפכה השיטה הקפיטליסטית להיות השולטת הבלתי מעורערת בחברה וכזו אשר קובעת את הדרך שבה האנשים חיים את חייהם, מעבר להשפעות הכלכליות של הדבר. משום כך יש צורך לבדוק כיצד הדבר מוצא את הביטוי שלו בתרבות של החברה. האם החברה שלנו בחרה בדרך אשר מיטיבה יותר עם העובדים או רק יודעת להיות כלכלית ורווחית יותר מבחינת התפוקה. אחת הסכנות בהם תתמקד עבודה זו היא בתחושת הניכור, מושג מרקסיסטי קלאסי, אשר מתקיימת בעובדים המודרניים.
אחת מן הדרכים בהם החברה יודעת לבקר את עצמה היא על ידי שימוש באמצעים בידוריים, כמו מוזיקה, תיאטרון וקולנוע. האמצעים הם אומנם בידוריים אולם בפועל המסרים שמועברים בהם הם בעלי משמעות גדולה הרבה יותר מבידור. ניתן לומר כי במידה מסוימת פני החברה והחששות אשר מצויים בה באים לידי ביטוי באמצעים הבידוריים שלה. דוגמא אחת לסרט כזה אשר משקף את חששות החברה ואת הסכנות השונות אשר קיימות עבורה היא הסרט הנודע של צ'רלי צפלין, "זמנים מודרניים". לאחר שיצא הסרט צ'רלי צפלין עצמו הואשם בכך שהוא מנסה להטיף לתורה קומוניסטית אשר הייתה אסורה אז בארצות הברית והוא אף גורש מארצות הברית בשל ההאשמה הזו[1]. עבודה זו תבחן את ההיבטים המרקסיסטיים הללו בסרט של צ'פלין. שאלת המחקר תהיה, אם כן, כיצד בא לידי ביטוי מושג הניכור בסרט "זמנים מודרניים".
מבוא
פרק ראשון: ניכור בחברה המודרנית
פרק שני: מרקסיזם כפתרון לניכור
תודעה כוזבת
פרק שלישי: מרקסיזם ב"זמנים מודרניים"
זמנים מודרניים
ניתוח ויזואלי
זמנים מודרניים וניכור
זמנים מודרניים ומרקסיזם
סיכום
ביבליוגרפיה