עבודה בפסיכולוגיה
א. חלק ראשון
1. המקרה אותו בחרתי לנתח בעבודה זו הוא הקושי שבו נתקל אישהן אל מול הדרישות הלימודיות, החברתיות והרגשיות שהוא נתקל בהן והתמודדות שלו מול קשיים אלה. בסרט מסופר על אישהן, ילד בן 9, כשרוני מאוד בציור ובעל חשיבה לא שגרתית ומחוץ לקופסא (ניתן לראות זאת כאשר הוא בנה את הסירה עם המדחף מחומרים פשוטים וזמינים, דגם שאיש מילדי הכיתה והמורה לא חשב עליו) אשר נתקל בקשיים לימודיים משמעותיים וקשיים חברתיים ורגשיים שכן הוא מסומן על ידי סביבתו כילד בעייתי ו"טיפש". לאחר מעבר בית ספר, מצבו הרגשי של אישהן מתדרדר, הוא מרגיש נטוש ודחוי על ידי משפחתו ולא מצליח בלימודים. מנהל בית הספר מעוניין להעביר אותו לחינוך המיוחד עד שהגיע מורה חדש לכיתה בשם ראם. ראם מצליח לראות את אישהן מעבר לגיליון הציונים והתיוג שלו, עושה מיפוי של צרכיו ומגלה שיש לאישהן לקות למידה מסוג דיסלקציה. בעבודה פרטנית ומותאמת, אישהן מצליח להתקדם בלימודיו ובנוסף, המורה מצליח להעלות את ביטחונו העצמי על ידי תחרות ציור וחשיפת כשרונו של אישהן מול כל בית הספר, מול המורים ומול הוריו.
2. כאשר אנו מתייחסים לסוגיית סביבה מול תורשה, אנו בודקים מה משפיע יותר על תכונה מסוימת או אפילו על התנהגות מסוימת- התורשה, כלומר, המכלול הגנטי שאותו ירשנו מהורינו וממשפחתנו או הסביבה שאנו גדלים וחיים בה. פעמים רבות, לא ניתן "לנקות" תכונה מסוימת ולומר שהיא רק גנטית או רק סביבתית אלא מדובר בשילוב של שתי התכונות. כאשר אנו מדברים על תורשה, אנו מתייחסים לשני מושגים: גנוטיפ ופנוטיפ. הגנוטיפ מתייחס למטען הגנטי עצמו שקיבלנו (כמו גן לכישרון מוזיקלי) והפנוטיפ מתייחס לביטוי הגנטי בפועל.