הקדמה
מסקירת הספרות המקצועית העוסקת בסיווג חומרים שונים למוצקים או נוזלים אצל תלמידים מתקבלת המסקנה כי אכן קיימת בעיית סיווג חומרים בקרב תלמידים. מקור הבעיה קשור בצורה מובהקת להפרעה הקיימת בתפיסה המושגית של מוצקים ונוזלים בקרב תלמידים. מחקרים הראו גם כי תפיסות נאיביות, שילדים מפתחים בשלבים המוקדמים לחייהם ובשנים שלפני בית הספר, תורמות במידה ניכרת להתפתחותה של הפרעה בתפיסה המושגית של מוצקים ונוזלים. מעניין לציין בהקשר של התפיסות הנאיביות שילדים מפתחים כי הן נמשכות גם לאחר שהילדים נכנסים לבית הספר ורוכשים השכלה פורמלית בתחום המדעים בכלל ובתחום הגדרת החומר בפרט. בהמשך סקירה זו אתייחס להגדרה של מוצק ונוזל בספרות המקצועית והמדעית, לאחר מכן אסקור מקורות מהספרות מקצועית שעוסקת בתפישה המושגית של מוצק ונוזל בקרב תלמידים ובחלק האחרון של הסקירה אתמקד בתהליכים הקוגניטיביים הקשורים להשפעה של תפיסות נאיביות על סיווג חומרים לקטגוריות מוצקים ונוזלים.
בספרות המקצועית קיימות מספר הגדרות לנוזלים ולאופן השתלבותן בסביבה הפיסית שבה הם נמצאים. לפי דובסון ואחרים (Dobson, et. Al., 2006), לנוזלים יש היכולת לקבל את צורת הכלי שלתוכו הם נשפכים. גם הורטון ואחרים (Horton, et. Al., 2006) מתייחס לקבלת צורת הכלי כאשר נשפך אליו נוזל כלשהו. נוזל הוא מצב צבירה של החומר שבו אין לחומר צורה עצמית וכאשר יוצקים אותו מכלי אחד לשני, הנוזל בכל פעם מקבל את צורת הכלי אליו הוא נשפך.