יהודה ברנדס / מבנה ומשמעות בסוגיית אוקימתא

מזהה: 7213
מאמר חם

מהי הבעיה העקרונית בלימוד גמרא עמה מבקש המחבר להתמודד במאמר זה?

הבעיה העקרונית היא: שאלת המשמעות של הנלמד, כלומר כיצד ניתן לפתור את הקשיים הנוגעים למהות לימוד הגמרא: בהנחה שהלומד קורא כיאות את הכתוב לפניו ומבינו כראוי, הוא עשוי להתקשות בתכנים הנלמדים.  ואם כן כיצד ניתן להתמודד איתם? . (איך נתמודד עם לומד שתוצאת ההבנה שלו היא שהחשיבה של האמוראים מפולפלת מדי לטעמו, נוגדת את השכל הישר, מסקנותיהם חסרות ביסוס ודרשותיהם חסרות משמעות - אולי מוטב היה שלא ילמד זאת. בנוסף, בעיות אלו, מהוות מכשול גדול למוטיבציה של התלמיד להתקדם ולהתגבר על הקשיים הקשורים להבנת דברי הגמרא עצמם. אם אין לו עניין במה שחכמים אומרים, מדוע לו להתאמץ ולפענח את דבריהם המוגשים בצורה מסובכת וקשה לפיענוח?).

 

מהי הסוגיה בה בחר המחבר כדי להדגים את טענותיו ומדוע בחר בה?

סוגיה במסכת שבת, מדף ד ע"א ועד ה ע"א, המחבר בחר דווקא בה, מפני שאחת הבעיות הקשות בה היא בעיית האוקימתא הדחוקה. אולם לא רק זו. כל מהלך הסוגיה שופע תירוצים דחוקים ומאמרים דחויים של אמוראים, שנראים, אחרי דחייתם, כמי שלא היה להם קיום מתחילתם. כמו כן, הקיצוניות של הדוחק באוקימתות שבה, וגם מפני השיטתיות המובנית של הסוגיה. בנוסף, סוגייה  זו במבט ראשון אינה מתיישבת כלל עם השכל הישר ועם התביעה של התלמיד להיגיון סביר בגמרא.

25.00 ₪
סוג עבודה:
מטלה קטנה
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
יהדות | מקרא | מחשבת ישראל
שנת הגשה:
2021
מספר מילים:
948
היקף עמודים:
3
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.