ב'מדריך לדיירים לעקרונות התקשרות עם יזם בפרויקטים של פינוי בינוי' של משרד השיכון והבינוי[1] נאמר כי "משרד הבינוי והשיכון אינו אחראי להתקשרות שתיערך בין הדיירים ליזם, והיא תיעשה על דעת הצדדים בלבד". בכותרות השונות יש הדרכה אודות: שלב ההתארגנות, מסמכי טרום-הסכם, בחירת יזם, בחינת התמורה המוצעת (שמאי פינוי בינוי), ההסכם ובו אבני-הדרך ותנאים מתלים, התמורה רכיביה ודגשים לעניינה, כבטחונות וביטוח. כך למעשה ניתן לתאר בפסקה קצרה מהי אותה 'עסקת פינוי ובינוי'.
בדו"ח ההתחדשות העירונית לשנת 2016[2], אשר פועל מכח חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, משנת תשע"ו-2016, קרי אושר באותה שנה, מציין כי תוקצבו 10 מינהלות, כי אושרו תוכניות מפורטות לכ – 6,800 יח' דיור, וכי הוצאו היתרי בנייה לכ – 2,100 יח' דיור בתכניות פינוי ובינוי. בניתוח השוואתי בין פינוי ובינוי לבין תמ"א 38, נאמר כי בפינוי ובינוי נדרש מבחינת מדיניות כלל עירונית להכין תכנית כוללת להתחדשות עירונית, וכי אופי הקידום הסטטוטורי של הפרויקט הוא לפי תכנית מפורטת (תב"ע), הדורש פנייה לדרג סמכות בכיר יותר מלתמ"א 38. בעמ' 22 נידונה "עמידה ביעדים הלאומיים (על פי החלטת ממשלה מס' 376 מיום 12.06.2013)" ונאמר כי "תחום ההתחדשות העירונית עולה על הביצוע החזוי בשלושת המדדים שנקבעו". מעבר לכך, מודד עצמו במדדים שהציב לעצמו ונראה כי עבר את המצופה. כן נקבעים יעדים לשנת 2040!
לעניין עסקאות פרטיות בפינוי ובינוי, מראה הדו"ח בעמ' 56 כי "סך ההכרזות במסלול מיסוי בשנים 2004-2016" עומד על 30 מתחמים (וסך יח' דיור מוצעות של 12,245), כאשר ת"א הינה 67% מכך, מחוז המרכז 20%, הדרום 10%, וחיפה 3%. בשנת 2016 עצמה אושרו 10 תכניות מפורטות במסלול המיסוי (עמ' 58).
מבוא
"פינוי-בינוי"
פתח דבר
הגדרה
סקירה היסטורית
'פינוי'
'בינוי'
סיכום הפרק
מסגרת החוק
פתח דבר
החוק, הצעתו, ודיוניו
שחקנים מרכזיים
פתח דבר
השלטון
השוק המסחרי-עסקי
שוק בעלי הדירות בבית משותף
יתרונות וחסרונות
סיכום הפרק
בעיית הדייר הסרבן
פתח דבר
מסגרת נורמטיבית
סיכום הפרק
סיכום
ביבליוגרפיה