היסוד הסיפורי בבלדה:
הבלדה מספרת על אביר סקוטי בשם סר פטריק ספנס שיצא בהוראת המלך להפלגה בים בעונה סוערת במיוחד. הספינה טובעת וכל צוותה נספה.
סיפור הבלדה נבנה בהדרגה. ישנו סדר כרונולוגי בעלילה המסופרת באופן דרמטי במיוחד על מלך סקוטיה הרם שיושב במשתה בחצרו ומבקש למצוא לו רב חובל אמיץ מספיק לשוט בספינתו. אחד מיועציו מציע את סר פטריק ספנס, שלטענתו הוא רב החובל הטוב ביותר בנמצא, וכאן מתפתחת העלילה במהירות אל סופה.. המלך מוציא צו מחייב וסר פטריק שמודע כי הזמן אינו מתאים להפלגה וספינתו מן הסתם תיטרף בלב הים מבכה את גורלו אולם ממלא אחר צו המלך למרות האזהרות מצד אוהביו. "הנבואה מתגשמת" וסר פטריק וכל צוותו, שמונה גם שרים מחצר המלך, למרות מאבקם בסופה טובעים בים וספינתם נטרפת. הבלדה מסתיימת בתיאור מקום קבורתם במרחק מהעיר אברדין שבסקוטלנד.
המספר (טרובדור / אמן ימי ביניימי)הוא דובר חיצוני המעביר את סיפור העלילה ללא התערבות במהלך העניינים או מתוך עניין אישי. הוא מעביר סיפור טראגי שלם של מציאות קיצונית סגורה תוך השלמה מוחלטת עם כוחות הטבע וגורל האדם מול המוות ללא תקווה או אפשרות בריחה ממנו. הוא נוקט בתמציתיות רבה למרות הסיטואציה הקשה ואינו מאפשר לדמויות להתפרק או לבכות על מר גורלן.
ההתייחסות של המספר למוות היא כאירוע מכונן מוחלט. המספר אינו מפרט על מחשבותיהם ורצונותיהם של הדמויות אלא רק על תגובותיהן המיידיות לסיטואציה ומעשיהן.
הדרמטיות והמתח הנבנה בבלדה נוצרים דרך הקצנת הרגשות המופיעים בעלילה וקצב התרחשותם המהיר - שמחה, בכי, דאגה, נאמנות והקרבה, עצב ויגון. לדוגמא, "הוא שחק גם שחק ברמה, ואולם עת קרא הוא שורה אחרונה – חשכה, הה, עינו מדמעה.", "אויה, מי זה חרש עלי זאת הרעה" לעומת "מהרו, מהרו, בחורי העליזים" הבא ישר בבית לאחר מכן.
הדיאלוגים ופעלי העשייה בבלדה אף הם תורמים לקצב הדרמטי המותח.. לדוגמא, בית 1 - "שותה את יינו.. "מי יתנני".. בית 2 - כבר "קם אביר..ויאמר", בית 3 - "ויכתוב.. ויאחז... וישלח" הכל נעשה מהר ללא מקום לאתנחתא תיאורית או פורקן רגשי כל שהוא.