כמי שהייתה חברה במועצת התלמידים של בית הספר, חוויתי בעצמי את היכולת להוביל שינוי על ידי שימוש בממדים של החינוך הבלתי פורמאלי, ואני עוקבת אחר פעילות מועצת התלמידים והנוער הארצית והישגיה. לא הופתעתי לגלות שמועצת התלמידים הארצית קבעה שהנושא השנתי המרכזי שלה לשנת הלימודים תשע"ז היא "ישראליות משותפת", זאת לאחר שאימצה את עקרון "הנוער בוחר בערך כדרך", כתכנית ערכית מערכתית לנוער, המחברת את החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי בשיתוף מועצות הנוער הרשותיות ((אתר מועצת התלמידים והנוער הארצית).
עם זאת, לא מצאתי מידע על מספר מועצות התלמידים בכל בתי הספר בישראל, לא מצאתי מחקר על היקף הפעילות שלהן ולא מצאתי מחקר על השפעת הפעילות הבלתי פורמאלית של מועצות התלמידים על החינוך הפורמאלי. מתקבל הרושם שיש לקונה במחקר על החינוך הבלתי פורמלי והבעיה העולה מכאן קשורה לצורך בזיהוי היקף הפעילות הבלתי פורמאלית, שמתבצעת על ידי מועצות התלמידים בישראל, וניתוח איכותה והשפעתה.
מכאן, שאלת המחקר שלי היא: עד כמה הממדים הבלתי פורמאליים של מועצות התלמידים באים לידי ביטוי בפעילות הבלתי פורמאלית של בתי הספר?
בעבודה אבחן את השלכותיהם של דפוסי הפעילות הבלתי פורמאליים של תלמידי מועצות התלמידים על הממדים הבלתי פורמאליים בחינוך הפורמאלי: על בניית אמון ותחושת ערבות הדדית (הון חברתי), על תחושת השייכות לחברה ולמדינה ונכונות למעורבות אזרחית (הבנייה של זיקות אזרחיות ופוליטיות), על מוטיבציה לתיקון עוולות (תפיסות צדק) ועל בשלות לבגרות (דפוסי מעבר לבגרות).
מבוא
סקירת הספרות
1. מערכת החינוך בעידן הגלובלי – שינוי ומשבר
2. הקוד הבלתי פורמאלי והחינוך הבלתי פורמאלי
מאפיינים ומטרות של החינוך הבלתי פורמאלי
הממדים הבלתי פורמאליים/מרכיבי הקוד הבלתי פורמאלי
הטמעת ממדים של החינוך הבלתי פורמאלי בחינוך הפורמאלי
התנדבות והשלכותיה
3. מועצות תלמידים בעולם המערבי ובישראל
שיטת המחקר
ממצאים
מסקנות ודיון
ביבליוגרפיה
נספחים
נספח 1: תמלול לאו בק
נספח 2: תצפית ליאו בק
נספח 3: תמלול הריאלי
נספח 4: תצפית הריאלי
נספח 5: תמלול אנקורי
נספח 6: תצפית אנקורי
נספח 7: שאלון מובנה
נספח 8: פרטי מרואיין 1
נספח 9: פרטי מרואיין 2
נספח 10:פרטי מרואיין 3