בית הספר מהווה מערכת אוטונומית עצמאית, שמטרתה להקנות ידע ולבנות תשתית חינוכית וערכית בקרב תלמידי בית הספר. מערכת מורכבת זו מתמודדת באופן יום יומי מול שינויים רבים, המצריכים ממנה לתת מענה מותאם לכל תלמיד וסיטואציה. זאת, תוך גילוי גמישות ויכולת של מנהל בית הספר ואנשי החינוך הכפופים לו לתת מענה מוצלח ומותאם לסיטואציות שונות באופן מתמשך בזמן אמת.
בדומה למערכות ארגוניות אחרות, גם בבית הספר מהווה המנהל את אחת הדמויות המרכזיות בארגון. כמנהל בית הספר, הוא אחראי על התוויית הדרך החינוכית של בית הספר, עיצוב תרבותו וחוסנו הארגוניים ושימורם וניהול השוטף של בית הספר, תוך התמודדות עם משברים ואתגרים שונים.
אחד הגורמים, המשפיעים על יכולתו של אדם להתמודד בצורה מוצלחת עם מצבי דחק ומשבר, תוך הסתגלות לשינויים בחיים אותם גרמו מצבים אלו היא מידת חוסנו או עמידותו הנפשית. מושגים אלו הינם פועל יוצא ל ההון הפסיכולוגי החיובי של האדם בהתמודדותו. בהתאמה, כמי שאמון על ניהול המערכת החינוכית הבית ספרית, ובכלל זה משברים ומצבים יוצאי דופן שלא תוכננו מראש, יש ליכולתו הפסיכולוגית של מנהל בית הספר ולהון הפסיכולוגי החיובי שלו השפעה רבה על דרך ניהולו את בית הספר ועל הצוות הפדגוגי אותו הוא מנהל.
בעבודה זו, בחרנו לבדוק כיצד משפיעה רמת ההון הפסיכולוגי של מנהל בית הספר על החוסן הארגוני של המוסד החינוכי אותו הוא מנהל ועל יכולתם של המנהל ואנשי הצוות החינוכי העובדים בו להתמודד עם משברים וסיטואציות בלתי צפויות בשגרת היום – יום של בית הספר . לצורך כך, ערכנו מחקר כמותי, במהלכו חילקנו שאלונים למורים מארבעה בתי ספר שונים, ועיבדנו את תשובותיהם באופן סטטיסטי.