גיל ההתבגרות הינו גיל משמעותי ביותר מאחר שהוא מהווה תהליך התפתחותי הצופה אל העתיד של זהות המתבגר, המעבר מילדות לבגרות נסלל דרך התפתחות של זהות (פלום,1995).
שלב ההתבגרות בחברה המודרנית הפך לפרק חיים בולט ומודע יותר עקב ההתקדמות הטכנית שמאריכה את הזמן בין חיי בית ספר המוקדמים לבין כניסתו הסופית של הצעיר לעבודה מקצועית ייחודית. לפיכך, הופך גיל ההתבגרות כמעט לאורך חיים בפני עצמו, שבין ילדות לבגרות (אריקסון, 1987).
בגיל זה המתבגר עובר שינויים פיזיים ובמקביל מתפתחות אצלו יכולות כמו- לבחון. להעריך ולתת דין וחשבון לעצמו. ללמוד ולגלות את עצמו ואת הסובב אותו. לאט לאט המתבגר בוחר את דרכו שלו – שתהיה משמעותית עבורו. קשיי קשב וריכוז הופכים את תהליך הלמידה של האדם למורכב יותר, אך גם את התהליכים הנפשיים שהוא עובר, ביניהם גיבוש זהות האני (אריקסון, 1987). הורים לילדים בעלי ADHD וכן אנשי צוות חינוכי עומדים לעיתים קרובות חסרי אונים מול התפרצויות זעם בלתי נשלטות ואינם יכולים לשים את האצבע על הגורם להן. ניכר כי ילדים אלו סובלים לעיתים מחוסר שליטה. ילדים אלו נמצאים בכל סוגי מסגרות החינוך החל בגני הילדים וכלה בכל בתי- הספר של החינוך הרגיל והחינוך המיוחד (בן נון, 2006).
בעבודה זו נעסוק בנבדקים בגיל ההתבגרות בו ישנו תהליך של גיבוש זהות דתית, שהוא תהליך מרכזי ומשמעותי בחיי המתבגר הדתי. עניין אותי לבדוק כיצד נבנה תהליך גיבוש הזהות הדתית בקרב נוער עם קשיי קשב וריכוז.
מבוא
פרק א'-סקירת ספרות
1. ADHD
1.1 הגדרה
1.2 בעיות פיזיולוגיות העלולות להוביל לסיכון
1.3 קשר בין מתבגרים ללקות ADHD
2. זהות
2.1 הגדרת ארבעת מצבי זהות
2.2 פסיכולוגיית המתבגר- תהליך גיבוש זהות
2.3 היבטים פסיכולוגיים/ רגשיים התפתחותיים בגיל ההתבגרות
2.4 גיבוש זהות
2.4.1 מהי זהות ?
2.4.2 זהות האני
2.4.3 זהות דתית
2.4.4 זהות אמונית
2.4.5 קשר בין זהות האני לזהות דתית ואמונית
פרק ב'- שיטת המחקר
פרק ג'- ממצאים
פרק ד'- דיון
פרק ה'- סיכום ומסקנות
פרק ו'- ביבליוגרפיה
פרק ז'- נספחים