הגננת במאה ה-21 מצופה להיות בעלת כישורים מגוונים מעבר לכישורים החינוכיים. ראשית, עליה לתמוך בילדים מבחינה רגשית וחברתית, עליה לנהל את הגן מבחינה ארגונית ותקציבית, ועליה להנהיג את הגן להגשמת משנתה החינוכית. לאור מגוון התפקידים של הגננת, בעשורים האחרונים מדברים על הגננת כ״מנהיגה חינוכית״.
מטרת המחקר היא לבחון את המשמעויות שנותנות גננות בישראל ל״מנהיגות חינוכית״ ולהבין מהן האתגרים העומדים בפניהן וכיצד הן תופסות את המקצוע שלהן בעידן העכשווי. שאלת המחקר היא: מהי תפיסת הגננת את תפקידה כמנהיגה חינוכית בעידן העכשווי.
בעוד שישנה ספרות מחקרית נרחבת לגביי מנהיגות חינוכית בקרב מנהלי בתי ספר ומורים, המחקר על גננות הגיל הרך בהקשר של מנהיגות חינוכית הוא מועט. מטרת מחקר זה היא לאפשר הצצה לתפיסות הסובייקטיביות של גננות את עצמן כמנהיגות חינוכיות ולהבין את האתגרים ואת התפיסות החינוכיות שלהן את המקצוע בעידן העכשווי. מחקר זה יוכל להצטרף לשורת המחקרים המצומצמת בתחום ואף להציע כיווני מחקר חדשים.
סקירת ספרות
נושא העבודה הוא תפיסת הגננת לתפקידה כמנהיגה חינוכית בעידן העכשווי. בסקירת הספרותית יוצגו מספר נושאים מרכזים.
פרדיגמה החינוך העכשווית מודרניזם פוסט מודרניים – בפרק זה יוצג להלן התהליך ההיסטורי החינוכי החל מהמאה ה-18 ועד היום ויכלול בתוכו את תפקידי הגננת ומטרות החינוך.
לאור הפרק הראשון בפרק השני יתואר מהי מנהיגות חינוכית.
מנהיגות חינוכית – בפרק זה יוצג המונח "מנהיגות חינוכית" ואת הגדרתו למחקר זה. בהמשך לפרק יוצגו מספר תיאוריות מודרניות ופוסט מודרניות והסברים המתמקדים בסוגיית מנהיגות בחינוך.
תקציר
מבוא
סקירת ספרות
מתודולוגיה
ממצאים
דיון
ביביליוגרפיה
נספחים