הנושא של עמדות מורים כלפי תלמידים עם צרכים מיוחדים הוא נושא שזכה להתייחסות נרחבת לאורך השנים. התנהלותו של המורה כלפי תלמיד בעל צרכים מיוחדים היא גורם חשוב ביותר להצלחתו של תלמיד להשתלב בכיתה רגילה.
התפיסות של המורים כלפי לגבי אותם תלמידים וכן לגבי מידת האחריות שלהם כלפי אותם תלמידים נמצאו כבעלי השפעה משמעותית על ההתנהגות שלהם כלפי אותם תלמידים, על מידת ההשקעה שלהם וכן על שיטות הלימוד בהם יבחרו להשתמש. ישנם המורים הרואים את שילוב התלמידים הללו כחלק מרכזי מתפקידם ואילו אחרים סבורים כי זה אינו מתפקידם ובוחרים להתייחס אל אותו תלמיד כמו אל יתר התלמידים בכיתה (אלמוג ושכטמן, 2004).
עמדות המורים כלפי תלמידים בעלי צרכים מיוחדים קשורות לא רק לאופן שבו הם תופסים את אותם תלמידים, אלא גם למידת האמונה שיש להם בכך שהם מסוגלים להשפיע על הישגיהם והשתלבותם של התלמידים הללו. ישנם מורים המאמינים כי מסוגלים לחולל שינוי אצל התלמידים הללו ובהתאם לכך הם מגבשים את אסטרטגיות הלימוד שלהם. לעומת זאת, מורים אחרים מגיעים מראש עם מוטיבציה ואמונה נמוכה לגבי היכולת שלהם לסייע לאותו תלמיד (אלמוג ושכטמן, 2004).
אין מחלוקת כל כך ששילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים מהווה קושי ואתגר עבור כל מורה. לכן העמדות המקדימות בהן הוא מחזיק כלפי הקושי המאפיין את אותו תלמיד ובנוסף לכך מידת המוטיבציה שלו להתמודד עם הקושי, הינם גורמים קריטיים לגבי הישגיו של התלמיד והצלחתו להשתלב במסגרת של כיתה רגילה.
תקציר
תוכן עניינים
פרק 1 : מבוא
מטרת המחקר
משמעות המחקר
פרק 2 : סקירת ספרות
עמדות מורים כלפי ילדים עם צרכים מיוחדים
גישות שונות לשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים
השמנה כחריגה חברתית
פעילות גופנית בבית הספר
קשר בין יכולת פיזית לחיבוב פעילות גופנית
חשיבות המורה בחיבור התלמידים לפעילות גופנית
עמדות מורים כלפי ילדים עם בעיית השמנה
עמדות מורים לחינוך גופני כלפי ילדים עם בעיית השמנה
פרק 3 : שיטת המחקר
שאלות המחקר
משתני המחקר
סוג המחקר
אוכלוסיית המחקר
כלי ומהלך המחקר
השערות המחקר
פרק 4 : תוצאות המחקר
פרק 5 : דיון
פרק 6 : סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים
שאלון עמדות
שאלון סולם עמדות מתוקן עבור אנטי השמנה