ניצני אוריינות
המושג ניצני אוריינות מתייחס להיבט ההתפתחותי בתהליכים מוקדמים של רכישת קריאה וכתיבה. התחום העוסק בניצני אוריינות מתמקד בכל הכישורים, הידע והעמדות של ילדים צעירים עוד בטרם כניסתם לבית הספר ובשנים הרכות של הקנית יסודות הקריאה והכתיבה. מחקרים בתחום בוחנים את הסביבה הפיזית והאנושית שמבוגרים יוצרים על מנת לתמוך בהתפתחותם האוריינית של ילדים צעירים. בהתאם לתשומות הסביבה, ניתן לראות הבדלים משמעותיים מאוד בכישורים האורייניים הבסיסיים של ילדים בגיל הרך. כך, למשל, אופי הפעילות של הורים עם ילדיהם בעת קריאת ספרים ועיסוק במשחקים אורייניים משפיע רבות על כישוריהם ועמדותיהם בתחום הקריאה והכתיבה. לתיווך ההורי ולאופי האינטראקציה עם הילדים השפעה ארוכת טווח על יכולתם ונטייתם של ילדים בתחום האורייני (ארם, 2002). ניצני אוריינות מופיעים כיום בגיל צעיר מאוד בעקבות חשיפתם של ילדים למילה הכתובה במקומות שונים. ילדים בני שנה מדפדפים בספרים, ילדים בני שנתיים משרבטים אותיות וילדים בני שלוש מזהים את שמם. סביבה אוריינית בבית ובגן מקדמת את שלבי רכישת הקריאה והכתיבה מציור המחקה אותיות ועד לשימוש באותיות מוסכמות וכתיבת מילים. פעילויות מכוונות מפתחות את המודעות הלשונית דרך משחקים הקשורים לאוצר מילים, לצלילים ולחוקי שיח (רום, סגל וצור, 2003).
הקנית קריאה וכתיבה
הקניה יעילה של מיומנויות קריאה וכתיבה היא אחד האתגרים הגדולים כיום בחינוך המוקדם. ילדים צעירים מתאפיינים בשונות גדולה בכל הנוגע לכישורים הדרושים לקריאה, כתיבה ולמידה עם הכניסה לבית הספר.
מבוא
הקנית קריאה וכתיבה בגיל הרך
אסטרטגיות חשיבה
אסטרטגית שאילת שאלות
שאילת שאלות בהקנית קריאה וכתיבה
שאלת המחקר
שיטה
משתתפים
כלים
ראיון
מערכי שיעור
הליך
ממצאים
התפתחות החשיבה
ידע עולם
למידה פעילה
הנעה פנימית
דיון
ביבליוגרפיה
נספח א' – מדריך ראיון
נספח ב' – מערכי שיעור