גן הילדים מהווה סביבה להתפתחות לימודית, חברתית ורגשית מרכזית עבור הילד. בגן הילדים רוכשים הילדים מיומנויות בסיסיות שמהוות את הבסיס להמשך התפתחותם בבית הספר. מכאן, שלגננת יש תפקיד חשוב בפיתוח הסקרנות, בעידוד פעילויות החקר ובהגברת יכולתם של הילדים לווסת את רגשותיהם ולפתח חוסן, בקידום יצירת אינטראקציות חברתיות ובהסתגלות לשינויים ולחידושים המאפיינים את החיים במאה ה-21. לא פעם במסגרת הפעילויות הלימודיות והחברתיות בגן הילדים, נחשפים הילדים בגן לאלימות שאותה מאפיינים חוקרים כ"אלימות אינסטרומנטאלית". אלימות זו באה לידי הביטוי כאשר הילד מנסה להשיג חפץ , מרחב פיזי או תשומת לב של המבוגר והוא עושה זאת באמצעות שימוש באלימות פיזית (כגון דחיפות או תקיפה פיזית) או באמצעות אלימות מילולית (כגון צעקות). בסוג אלימות זה אין הכוונה לפגוע באחר, אלא הילד מנסה להשיג מטרה נחשקת (Berk, 2006).
כדי להתמודד עם מקרים של אלימות יש לפתח ולקדם סביבה חינוכית שבאמצעותה הגננת יכולה לווסת את הביטויים ההתנהגותיים. לכן, אקלים מיטבי בגן הילדים הוא גורם מרכזי שמשפיע על התנהגותו של הילד ובעיקר יכולתו להתמודד עם סיטואציות אלימות. אקלים מיטבי מוביל את הילד לגבש דימוי עצמי חיובי ותחושת ערך עצמי ומוביל לרכישת לחוקים חברתיים וכישורי חיים הבונים תחושת שייכות חברתית ובכך תורמים לצמצום התנהגות אלימה ופוגענית בגן.
1.1 מטרת המחקר
מטרתו של המחקר הינו לבחון כיצד אקלים מיטיבי בגן הילדים משפיע על התנהגות אלימה. המחקר מתבסס על נקודת מבטן של גננות באשר לתרומת האקלים המיטבי להתמודדות עם מקרים של אלימות בגן הילדים.
תקציר
1. מבוא
1.1 מטרת המחקר
1.2 תרומת המחקר וחשיבותו
2. סקירת הספרות
2.1 אקלים ארגוני
2.2 אקלים במערכת החינוך (בית ספרי)
2.3 אינטראקציות חינוכיות בגן הילדים
2.4 אקלים מיטבי בגן הילדים
2.5 אלימות בגיל הרך
2.6 הקשר בין אקלים מיטבי בגן לבין גילוי תוקפנות בגן הילדים
2.7 סיכום סקירת הספרות ושאלת המחקר
3. שיטה
3.1 מחקר איכותי
3.2 כלי המחקר
3.3 משתתפים
3.4 הליך
3.5 שיטת ניתוח הנתונים
4. ממצאים
5. דיון
5.1 סיכום ומסקנות
5.2 מגבלות המחקר
5.3 המלצות למחקרי המשך
6. ביבליוגרפיה
נספחים: שאלות הראיון ותמלול