נושא העבודה הינו השפעת שיתוף ידע על היתרון התחרותי של חברות. נושא זה חשוב, שכן העולם העסקי הנוכחי הינו תחרותי ומשתנה במהירות, ולכן חשוב להבין כל גורם שעשוי להשפיע לטובה על היתרון של החברות לעומת מתחרותיהן (Islam, Jasimuddin & Hasan, 2018). שיתוף הידע, מתאר את העברת הידע בין העובדים מרצונם החופשי בצורה פורמלית ולא פורמלית. שיתוף ידע מוכר כפעילות מורכבת אך בעלת ערך מוסף בניהול ידע וכיסוד של אסטרטגיות ארגוניות רבות (Eidizadeh, Salehzadeh & Esfahani, 2017). למשל, שיתוף עמיתים בידע עשוי לעודד יצירתיות וחדשנות ואף לשפר תהליכים של פיתוח ושכלול מוצרים ו/או שירותים (Arsawan, Koval, Rajiani, Rustiarini, Supartha & Suryantini, 2020). כמו כן, שיתוף הידע עשוי להביא לשפר את ביצועי החברה דרך קידום שיתוף פעולה, יצירתיות וחדשנות (Khoza & Pretorius, 2017). לאור חשיבותו של שיתוף הידע בארגון, ראוי לבחון אם הוא עשוי לקדם את היתרון התחרותי של החברה. כלומר, יש לבדוק האם שיתוף בידע משפר את ניצול המשאבים והיכולות בארגון לשם התעלות על המתחרים מבחינת רווחיות ומבחינת צמיחת הרווחיות, ביחס לממוצע בענף (מורג, 2015).
אם כך, המשתנה הבלתי תלוי במחקר זה הינו שיתוף ידע, המתאר את נכונות העובדים לחלוק מידע (כמו רעיונות, חוויות, עובדות, תהליכים, נוסחאות וכדומה) עם אנשים אחרים בארגון מרצונם החופשי (Arsawan, Koval, Rajiani, Rustiarini, Supartha & Suryantini, 2020).
1. מבוא
2. שיתוף ידע
2.1 רקע כללי על שיתוף ידע בחברות
2.2 גורמים וחסמים בשיתוף ידע
2.3 אופן מדידת רמת שיתוף הידע בחברות
3. יתרון תחרותי
3.1 רקע כללי על יתרון תחרותי
3.2 אסטרטגיות ליצירת יתרון תחרותי
3.3 אופן מדידת רמת היתרון התחרותי של חברות
4. דיון בשאלת המחקר: השפעת שיתוף בידע על היתרון התחרותי
5. סיכום, מסקנות והמלצות למנהלים
5.1 מסקנות עיקריות מהעבודה
5.2 המלצות למנהלים
רשימת מקורות