תהליך של תכנון אסטרטגי בחברות עסקיות הוא חיוני לצמיחה של ידע חדשני ולהתפתחותן העסקית, בייחוד בתקופה בה תנאי השוק והטכנולוגיה מתפתחים במהירות כל הזמן.[1] חברות עסקיות עושות שימוש בתכנון אסטרטגי על מנת למקד את פעילותן ולהגביר את יעילותן, כאשר תכנון אסטרטגי מעניק עדיפות גבוהה להשקעה במשאבים והופך את השימוש בהם לאופטימלי. כמו כן, תכנון אסטרטגי משפר את התפקוד הפיננסי של עסקים וממקד את השקעותיהם בפיתוח מוצרים חדשים המתאימים להם. בנוסף, התכנון מוביל לקבלת החלטות רציונלית יותר בעסק, שיתוף יעיל יותר בידע קיים וחדש, וניהול זמן נכון יותר.[2]
תכנון אסטרטגי רשמי מוגדר כתהליך באמצעותו מוגדרת המשימה, היעדים והמדיניות לפיה פועלת חברה עסקית, ואשר באמצעותם מוסדרת הרכישה והחלוקה מחדש של משאבים בחברה על מנת שזו תוכל להשיג את מטרותיה העסקיות. תהליך של תכנון אסטרטגי מכיל שלושה מרכיבים עיקריים: ניסוח - פיתוח המשימה, זיהוי מטרות עיקריות, הערכה של הסביבה החיצונית והפנימית, ובחירה ואומדן של אסטרטגיות חלופיות; לאחר מכן יישום, ולבסוף הערכה של התהליך כולו. התכנון האסטרטגי בחברה עסקית מדגיש לא רק את הצורך בזיהוי הזדמנויות ואיומים, אלא גם את הצורך בתכנון הולם של תכנית פעולה מתאימה, בהנחה שעסק אשר עוסק באופן קבוע בתכנון גם מתפקד הרבה יותר טוב.[3]