תרבות ארגונית היא אוסף של נוהגים וכללים, שאימצו לעצמם באופן מוסכם על העובדים ו/או החברים בארגון מסוים. היא יכולה להתבטא בדרכים שונות ומגוונות: בנימוס מכובד כלפי לקוחות ועמיתים, בבגדי עבודה מיוחדים למקום, טקסים שונים במהלך השנה שנחגגים באופן מיוחד רק בארגון מסוים, מחוות, מתנות, אותות, אספות במועדים מסוימים, קוד התנהגות מוסרי וכדומה. כל אלו יוצרים בארגון תחושה של אחידות, שפה משותפת, קו אחד, פאזה אחת. בסופו של דבר כל אלו יוצרים את התרבות הארגונית (Schein, 2001).
בעבודה זו יסקר נושא התרבות הארגונית על שלל היבטיו:
הגדרת מהות התרבות הארגונית, כיצד היא מתבטאת, אופנים שונים של ביטוי והצגת תרבות זו וכדומה.
ייסקרו המודלים הקלאסיים של תרבות זו:
(Schein, 2001) – מודל שדן בארטיפקטים – אמצעי ביטוי לתרבות ארגונית, כגון לבוש, דיבור בטון או שפה מסוימים, הרגלי נימוס ומחוות וכדומה; מודל Lewin, 1947)), אשר חוקר את שלושת שלבי יישום השינוי הארגוני – הפשרת השינוי מהרעיון למעשה והתגברות על התנגדות העובדים או חלק מהם, שינוי למעשה וקיבוע השינוי כך שלא יחזור המצב לקדמותו למה שהיה לפני השינוי; מודל (Martin, 1992) אשר דן בנושא יותר מכיוון חברתי ותת ארגונים בתוך הארגון עצמו וכיצד כל קבוצה רואה את השינוי או מתנגדת לו; מודל רז, אשר רואה את השינוי הארגוני בשלושה מעגלים – מעגל ההנהלה, העובדים והסביבה.
2.0 סקירת ספרות
2.1 תרבות ארגונית – מהי?
2.1.1 סוגי תרבויות ארגוניות
2.1.2 תיאוריות על תרבות ארגונית
2.2 ארגונים ותרבות ארגונית
2.2.1 סקירת ארגונים שיש בהן תרבות ארגונית
2.2.2 מחקרים על קשר בין תרבות ארגונית להצלחה עסקית
2.2.3 מאפייני ארגונים שבהם מוטמעת תרבות ארגונית
2.3 הטמעה והצלחה של התרבות הארגונית
2.3.1 מדדי הטמעת תרבות ארגונית
2.3.2 כלים ומדדים להצלחת עסק שיש לו תרבות ארגונית
2.3.3 דוגמאות מהארץ
3.0 מחקר – אוכלוסיה, שיטה, מדגם, השערה, ממצאים
4.0 סיכום
מקורות