תקציר מנהלים
נושא איכות הסביבה תופס בשנים האחרונות מקום מרכזי בסדר יומה של מדינת ישראל כחלק מהשתלבותה במדינות המפותחות, מדינות ה – OECD. המקורות העיקריים לזיהום סביבתי בישראל ובעולם הינם תחבורה, ייצור חשמל והתעשייה.
היקף השימוש ברכבים פרטיים בישראל והמגמה במשך השנים - בעשור האחרון חל גידול בשימוש של כלי רכב פרטיים בישראל בצורה משמעותית. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2016 נעו בכבישי ישראל כ – 3.24 מיליון כלי רכב בישראל מתוכם כ – 2.73 מיליון כלי רכב פרטיים. מספר כלי הרכב הפרטיים בשנת 2016 מהווה גידול של כ – 5.6% ביחס לשנת 2015. הנתונים מצביעים כי בשנת 2015 היו כ – 365 כלי רכב על כל 1,000 תושבים. בארבעת העשורים האחרונים חלה עלייה משמעותית במספר כלי הרכב הפרטיים ובשימוש בהם ולעומת זאת ירידה בשימוש בכלי תחבורה ציבוריים. כתוצאה מכך, רמת הצפיפות בכבישים בישראל הינה מהגבוהה ביותר בקרב מדינות OECD. מהנתונים עולה כי בישראל נעים כ – 2,700 רכבים לכל קילומטר של כבישים.
השפעת ייצור, שימוש וסיום שרשרת הערך של כלי רכב על הסביבה – זיהום סביבתי נוצר כבר בעת ייצור המכוניות בייחוד בעת הפקה וזיקוק של בנזין, הפקת מתכות לצורך ייצור מצברים ובייצור אנרגיה לצורך ייצור המכוניות עצמם והצמיגים. בנוסף, ייצור חומרי הגלם לרכבים מתבצעים במפעלים תעשייתיים. אחריותם של מפעלים תעשייתיים לזיהום סביבתי כגון: תחלואה, אובדן משאבי טבע ונופים, אובדן הזדמנויות ורווחה חברתיים היא רבה. חלק מהמפגעים הסביבתיים קשורים לזיהום מקורות מים, זיהום חופים ומי ים, פסולת ורעש. גם בחומרים הנלווים לתהליך קיימת השפעה סביבתית.