עבודה זו תעסוק בשאלת המחקר: מה ההבדלים בין הכלכלה הקומוניסטית כפי שיושמה בברית המועצות לבין הכלכלה החברתית שהציג הרב יהודה אשלג ("בעל הסולם").
השערת המחקר: הכלכלה הקומוניסטית הייתה מכשיר ליישום פוליטי כוחני של אידיאולוגיה לניניסטית טוטליטרית, הנסמכת לכאורה על מרקסיזם. לעומתו הקומוניזם האלטרואיסטי של בעל הסולם הינו בבחינת רעיון צרוף, שבסיסו מושתת על הצורך בחלוקה צודקת ובהעשרה רוחנית.
מתוך שאלת המחקר ולצורך הבהרתו, עולה הצורך להציג כמה הנחות יסוד והגדרות ראשוניות ובסיסיות לעבודה זו.
הראשונה, הקומוניזם הסובייטי, בין אם כשיטת ממשל או כשיטה כלכלית, גם אם יש המשייכים אותה למרקסיזם המקורי, הינה לכל היותר פיתוח לניניסטי שלה.
השנייה, בבסיס האידיאולוגיה המרכסיסטית מונחת ההנחה כי הקפיטליזם התעשייתי הוא השלב האחרון להבשלת היתכנות האידיאה הקומוניסטית. רוסיה הצאריסטית, חרף ביטולה של הצמיתות (אובשצ'ינה) על ידי אלכסנדר השני בשנת 1861 (Grant, 1976), הייתה עדיין מדינה חקלאית, ואפילו בעלת סממנים פיאודליים.
השלישית, בעל הסולם יצא חוצץ כנגד השיטה הקומוניסטית בברית המועצות, לא רק בשל משטר הדיכוי שהשתמשה בו, אלא גם משום שהיא אינה מתייחסת לאדם, אגואיסטית בלשונו (אשל"ג, 1940).
עבודה זו סובבת במידה רבה סביב המונח קומוניזם. לפי האנציקלופדיה בריטניקה: "קומוניזם היא דוקטרינה פוליטית וכלכלית שמטרתה להחליף את הנכסים הפרטיים והכלכלה מבוססת הרווח, בבעלות הציבור ושליטת החברה על אמצעי הייצור... השגת מטרות אלה הינה באמצעות הסוציאליזם המהפכני של קארל מרקס".