מוסר ועסקים - מבחן בית - 4 שאלות

מזהה: 7465
מאמר חם

שאלה 1

חולשה של השוק כתחליף מוסר

חולשה מוכרת של השוק החופשי היא יצירת מונופולים, שהם פירמות ששולטות בנתח גדול מאד של השוק. במצב כזה, אין ממש תחרות חופשית – אין כאן מצב שבו יש בשוק יצרנים רבים, שמתחרים אחד בשני, וכך מבטיחים מחירים נמוכים ככל האפשר. זאת היא החולשה "לא הכל פתוח". לדוגמא, בשנה האחרונה דווח שחברת "ויסוצקי" היא מונופול למעשה בשוק התה בישראל, למרות שבינתיים לפחות היא לא מוכרת כמונופול על ידי הרשות להגבלים עסקיים.[1] החברה אחראית ל-78.4% ממכירות התה בישראל, וכפי שנמצא, המחיר שהיא גובה גבוה ב-62% מהמחיר של היצרנית השניה בגודלה בשוק. הכתבה מצאה ש"ההעדפה הצרכנית שנוצרה למותג ויסוצקי הובילה לכך שמדפי התה ברשתות מציגים בעיקר את מוצרי התה של החברה ומותירים שטח מצומצם ומיקומים נחותים למתחרה, מה שמוביל לשימור מעמדה". זאת היא דוגמא מצוינת לכך שלא הכל באמת פתוח בשוק החופשי.

 

 

שאלה 2

בנובמבר 2021 פורסם תחקיר מקיף על פרשת הטרדות מיניות בחברת "בליזארד", אחת מיצרניות משחקי המחשב הגדולות בעולם, לאחר שכבר ביולי הוגשה נגד החברה תביעה במדינת קליפורניה באותו נושא. לפי כתבה באתר "כלכליסט", "מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard), בובי קוטיק (Bobby Kotick), היה מודע לטענות בדבר הטרדה מינית שעלו בחברה לאורך השנים - כך עולה מדיווח מאת ה"וול סטריט ג'ורנל". יתרה מכך, קוטיק עצמו התעמר בעובדותיו ובעובדיו."[1]

 

 

שאלה 3

חברת "פרוטרום" הישראלית היא יצרנית מובילה של חומרי טעם וריח, שנרכשה בשנת 2018 על ידי חברה אמריקנית בשם IFF. זמן קצר לאחר שהחברה נרכשה חשף אחד העובדים שלה בפני רשויות החוק האמריקניות שפירמה היו נהוגות פרקטיקות של שוחד לפקידי ממשל ברוסיה ובאוקראינה. "על פי החשד בפרשה, בין השנים 2009-2018 הפעילה פרוטרום מנגנון תשלומים חשאי בנציגויות החברה ברוסיה ובאוקראינה, על מנת לשלם "שוחד עסקי" בהיקף של מיליוני דולרים לעובדים בחברות שרכשו את מוצרי פרוטרום. 

50.00 ₪
סוג עבודה:
מטלה קטנה
סוג מחקר:
עיוני
קורס:
מוסר ועסקים
תגיות:
מנהל עסקים כללי
שנת הגשה:
2022
מספר מילים:
2601
היקף עמודים:
6
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.