מדינות מתפתחות אינן מהוות שוק חשוב עבור יצרני התרופות – ובעיקר כלפי תרופות פטנט חדשות. הסיבה העיקרית לכך היא כוח הקנייה הנמוך של המדינות המתפתחות. ייצור תרופה חדשה מחייב השקעה כספית גדולה של יצרני התרופות, ולכן מרבית יצרני התרופות מכוונים לשווקים חזקים כדוגמת צפון אמריקה, אירופה ויפן, שבהן היקף הצרכנים גדול וכך גם כוח הקנייה שלהם (OECD/EUIPO, 2020, p. 23). מחירי התרופות שמוטלים על צרכנים במערב לרוב הינם זמינים עבור מרבית הלקוחות (למרות כי לעיתים גם עבור אזרחי המערב התרופות עשויות להיות יקרות) אולם בעבור תושבי המדינות המתפתחות מחיר התרופות שנקבע במערב איננו בר-קיימא עבורם, ולכן תרופות רבות אינן זמינות עבורם. הזמינות לתרופות במדינות מתפתחות לרוב מתרחשת רק לאחר פקיעת זכויות הפטנט על התרופה והפיכתה לתרופה גנרית (Alì, 2019, p. 3).
העיכוב במכירת תרופות פטנט למדינות מתפתחות מתרחש בעיקר מהחשש כי חשיפת תרופה חדשה במדינה מפותחת תוביל לפגיעה ברווחי התאגיד. מחקר שהתקיים בהודו מצא כי תרופות פטנט חדשות שאושרו כבר למכירה בארה"ב בשנים 2000-2009, רק 50% מהן החלו את מכירתם בהודו חמש שנים לאחר מכירתן במערב; 25% החלו את מכירתם רק לאחר 10 שנים, וחלק מהתרופות הוחלט כי לעולם לא ימכרו בהודו. סיבות העיכוב נבעו ממניעים שונים כמו היעדר שוק ריאלי לתרופות מסוימות ויקרות, הבדלים תרבותיים בצריכת תרופות וכן גם החשש כי תרופות שיושקו בהודו במקביל למערב ישוכפלו ויועתקו בניגוד לחוק בהודו ויובילו להפצה לא חוקית של התרופה במחיר נמוך ופגיעה בזכויות הפטנט (Berndt, & Cockburn, 2014, pp. 1571-1573).
מבוא
1. מגבלות וכשלים במכירת תרופות פטנט למדינות מתפתחות
תרופות פטנט
יסודות השוק החופשי
יסודות החוק
2. בחינת הדילמה המוסרית בהתעלמות מכירת תרופות פטנט למדינות מתפתחות
תועלתנות
צדק
זכויות
3. פתרונות להתמודדות עם הבעיה העסקית
מודל בעלי העניין – רקע תיאורט
שיווק תרופות במדינות מתפתחות ללא שיתוף פעולה עם התאגיד
שיווק תרופות במדינות מתפתחות באמצעות שיתוף פעולה עם התאגיד
סיכום
ביבליוגרפיה