האיזון בין הפרטיות של המשתמשים ברשת "פייסבוק" והמודל העסקי של פייסבוק שמאפשר לה לספק את השירותים שלה בחינם

מזהה: 7474
מאמר חם

בשנים האחרונות ערים אנו לתופעה של מעקב אחר משתמשים ברשתות החברתיות. הרשתות החברתיות השונות ובראשן "פייסבוק" אוספות מידע רב על המשתמשים, מידע שמגיע אל החברות האלו כחלק מהפעולה השוטפת שלהן, ולעיתים קרובות מבלי שהמשתמש הרגיל מודע לכך.[1] למעשה, איסוף המידע, כך טוענים מומחים שונים, הוא הרבה יותר מקיף אפילו ממה שהיה ידוע עד לאחרונה. ההנחה המקובלת היתה שפייסבוק אוגרת מידע על המשתמשים רק באמצעות מעקב אחרי השימוש שלהם ברשת החברתית בעצמה, לדוגמא, אם הם לחצו על קישור לאתרים אחרים. אבל לאחרונה התברר שפייבסוק אוספת הרבה יותר מידע מזה. היא משתילה "עוגיות" במחשבים של המשתמשים, קבצים קטנים שעוקבים אחרי כל הפעילות של המשתמשים ברשת, והעוגיות האלו יכולות לשלוח לפייסבוק מידע גם אם המשתמש בכלל לא השתמש באותו זמן בפייסבוק. עקרונית, ההגדרות הרגילות אמורות למנוע את התופעה הזו, אבל אצל משתמשים רבים, ובעיקר כאלה שלא מבינים כל כך במחשבים, ההגדרות שונו ופייסבוק יכולה לשתול אצלהם עוגיות כאלו. ומה שאולי חמור אפילו יותר, התברר גם  שפייסבוק אוספת באמצעים דומים מידע על גולשי אינטרנט שהם אפילו לא משתמשים של פייסבוק .[2]

התופעה הזאת מוכרת מרשתות חברתיות שונות, ובכלל מאתרי אינטרנט שונים, אבל המקרה של פייסבוק נחשב בעייתי במיוחד. סיבה אחת היא שפייסבוק היא פשוט הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם. מספר המשתמשים בפייסבוק כיום הוא בערך 2.6 מיליארד אנשים, לפי ההערכה (פייסבוק מדווחת על מספר המשתמשים שלה, אבל המספר שהיא נותנת הוא "מיופה" וכולל גם אנשים שרק נכנסים לרשת לכמה דקות מדי חודש. אין דרך אחת מוחלטת לקבוע כמה משתמשים יש). המספר הזה הופך את פייסבוק לתופעה חסרת תקדים בהיסטוריה של האנושות – אם פייסבוק היתה מדינה, היו בה פי שתיים יותר אזרחים מאזרחי שתי המדינות שמתחת לה בגודל. מה שקורה בפייסבוק משפיע על העולם כולו.

 

[1] רונן לוי, "פייסבוק עושה שימוש בפרטי משתמשים למטרות רווח" . אוביטר, 19.04.2021 https://www.obiter.co.il/47710

[2] עומר כביר, חזון הפרטיות של צוקרברג משרת רק אותו. כלכליסט, 11/3/2019.

 

הקדמה

פרק  1 – הפרטיות ברשת פייסבוק, תמונת מצב

גודלה של פייסבוק  ואיסוף המידע שלה

מהי פרטיות?

בעיית הפרטיות ברשתות החברתיות

הנסיונות לפתור את הבעיה

פרק 2 – העקרונות המוסריים של הפרטיות ברשת פייסבוק

צדק ומוסר בעסקים

גישות מוסריות לשאלת ההגנה על הפרטיות ברשתות החברתיות

פרק 3 – מה ניתן לעשות?

ניסוח הבעיה

מה ניתן לעשות?

סיכום

ביבליוגרפיה

590.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
מנהל עסקים כללי | שיווק ופרסום
שנת הגשה:
2022
מספר מילים:
13318
היקף עמודים:
36
מספר מקורות:
30
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.