עולם המסחר והעסקים המודרני של ימינו מושתת בצורה כמעט מוחלטת על גלובליזציה ובינלאומיות. שיפור אמצעי ההגעה וההובלה והיכולת להגיע לכל נקודה על פני הגלובוס, יחד עם שיפורי הטכנולוגיה והתקשורת, רשת מידע חובקת עולם ורשתות חברתיות המעבירות כל מידע באופן כמעט מיידי והופכת כמעט כל מידע לנגיש ברשת, כל אלו הפכו את המסחר הגלובאלי לתופעה כמעט ברורה מאליה. חברות רבות המוקמות כיום וגם חברות שכבר קיימות מספר שנים, מבינות את הפוטנציאל הגלום בהתרחבות בינלאומית וחדירה לשווקים חדשים כדרך לניצול היעיל ביותר של משאבי החברה ויתרונותיה היחסיים במקומות שונים ממדינת המקור ומכאן לשיפור הביצועים הפיננסיים. דפוסי החדירה לשווקים ומדינות חדשות הינם רבים ומגוונים החל מבניית אתרי ייצור ומרכזים לוגיסטיים, דרך מיזוג עם חברות קיימות ועד לזכיינות ורישוי להפצת או מכירת מוצרי ושירותי החברה על ידי נציגים מקומיים. הבחירה בדפוס החדירה הנכון מושתתת על ניסיון בינלאומי ועל אופיו של השוק שאליו רוצה החברה להכנס. אולם כניסה לגלובליזציה אינה מספיקה להבטיח שיפור בביצועי החברה אלא אם מבוצעת בצורה הנכונה ובקצב ובהיקף אשר מתאים לניסיונה הבינלאומי של החברה ולמשאבים המצויים ברשותה לצורך ביצוע מהלכים מסוג זה. החברות המבצעות כיום תהליכי גלובליזציה הינן גם חברות ותיקות שפעלו במשך מספר שנים במדינת המקור וגם חברות אשר הוקמו מראש כחברות בינלאומיות לצורך פעילות גלובאלית (חברות Born Global).
שאלת המחקר: מהי ההשפעה של תהליך התרחבות בינלאומית על ביצועיהן של חברות בינלאומית?
מבוא
כניסה למדינה חדשה – דפוסי כניסה – סוגי התרחבות
ביצועי החברה הרב לאומית
השפעת התרחבות על ביצועי החברה
דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה