ניתוח רווחה מבוסס בחירה, לפרטים עם רציונאליות חסומה - תורת המשחקים

מזהה: 2093
מאמר חם

מבוא

אחת השאלות המרכזיות בכלכלת רווחה הינה כיצד ניתן להעריך את רווחת הפרטים בחברה. מרבית הספרות הכלכלית בנושא אמצה את עיקרון העדפה הנגלית. עיקרון זה, אשר הוצע לראשונה על-ידי (1938) Samuleson, קובע כי ניתן להסיק את העדפות הפרטים מתוך צפייה בבחירות שלהם. בפרט, Samuelson הציע את עקרון ההסקה הבא: אם נצפה בפרט בוחר סל א' כאשר סל ב'  אפשרי אזי נוכל להסיק כי הפרט מעדיף את סל א' לפחות כמו את סל  ב'. הפילוסופיה שעומדת בבסיס עיקרון זה היא ליברטריאנית, כיוון שהיא משקפת את הרעיון שהאלטרנטיבה הטובה ביותר עבור הפרט היא זו שהוא היה בוחר לעצמו. אולם, לא תמיד ניתן ולא תמיד ראוי להפעיל את עקרון העדפה הנגלית שלSamuelson . ראשית, מבחינה מעשית עיקרון העדפה הנגלית ישים רק במקרים בהם הפרט מקיים את התנאי המכונה "האקסיומה החלשה של העדפה הנגלית". אקסיומה זו דורשת שאם הפרט בוחר את סל א' על-פני סל ב', הוא לעולם לא ייבחר את סל ב' על פני סל א'. האקסיומה החלשה של העדפה הנגלית מבטיחה כי הבחירות של הפרט ניתנות לרציונליזציה; כלומר, שבמידה ונפעיל עליהם את עקרון העדפה הנגלית של Samuelson  נקבל יחס העדפה "שמתנהג יפה" (קרי, שלם וטרנזיטיבי).[1]  עם זאת נמצא כי במקרים רבים מקבלי החלטות אינם מקיימים את האקסיומה החלשה של העדפה הנגלית (ראה למשל, Manzini and Mariotti, 2006).

 

485.00 ₪
סוג עבודה:
סקירת ספרות
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
כלכלה ומימון | מנהל עסקים כללי
מספר מילים:
7766
היקף עמודים:
25
מספר מקורות:
15
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.