מבוא - תמצית מנהלים
במסגרת הקורס קמעונאות ולוגיסטיקה התבקשנו להעריך את האסטרטגיה קמעונאית תוך השוואת היתרון תחרותי והצבת חלופות של אותו ארגון ומתן המלצות באסטרטגיות ובטקטיקות, על מנת להבטיח שביעות רצון מצד הלקוחות ובעלי העניין. החברה שנבחרה לצורך העבודה הינה חברת רמי לוי בע"מ. חברת רמי לוי הינה חברה קמעונאית למזון בצמיחה אשר הגדילה באופן משמעותי במשך השנים את נתח השוק שלה בענף המזון באמצעות פיתוח מותג פרטי, פתיחת סניפים חדשים והרחבת פעילותה לענפים אחרים כגון ענף התקשורת ואף בכוונתה להתרחב לענף הביטוח.
במסגרת העבודה נסקור את ענף המזון, את מיצובה של רמי לוי בין מתחרותיה בענף המזוןוהמלצות באשר לאסטרטגיות לשיפור מיצובה והגדלת נתח השוק בענף המזון.
חלק א' – פרק 1
הצגת ענף המזון וגודלו
ע"פ סקירת ענף המזון שנעשה ע"י בנק לאומי (2014) ענף המזון הינו ענף מסורתי. ע"פ צ'מנסקי בן שחר (2014) מכירות השוק בשנת 2014 עלו לשיעור .
בין השנים 2006 – 2010 נוספו בענף המזון 85 אלף מ"ר כאשר הגידול הממוצע בענף בשנים אלו עמד על 2.2 מילארדי ₪ של שטחי מזון חדשים. לעומת זאת, בין השנים 2010 – 2014 נוספו כ – 87 אלף מ"ר בשנה כאשר הגידול הממוצע בענף עמד בשנים אלו על כ – 1.4 מיליארד ₪ בשנה. מנתונים אלו אנו מסיקים שענף המזון מצוי בירידה מתמדת ושחיקה ברווחיות כאשר הפדיון הממוצע של רשת מזון ירד בממוצע מ – 2,470 ₪ למ"ר בשנת 2006 לשיעור של 2,260 ₪ למ"ר בשנת 2014. כלומר, נוספו יותר שטחי מסחר מיכולת השוק להכיל.
ע"פ סקירה שנעשתה ע"י DUN'S 100(2014) שוק המזון בשנת 2014 סובל מהאטה ואי וודאות רבה בעיקר מיישום חוק המזון. עד לפני מספר שנים שחקני ענף המזון חיפשו הזדמנויות חדשות באמצעות פתיחת סניפים חדשים תוך הצגת סניפים חדשים ייעודיים וייחודיים של רשתות אשר כללה העלאות מחירים.