הצלחתו של כל ארגון תלויה ראשית כל בעובדים שלה. ארגונים רבים, מבינים כי ללא מסירותם של העובדים, הם לא ישיגו את המטרות. חשיבות של שיתוף פעולה מצד העובדים, הינה גבוהה מאוד, כאשר ללא עזרתם, לא יתמודד ארגון עם אתגרי הסביבה. אם כן, מיהו העובד המסור שמשתף פעולה עם הארגון? שאלה זו מעסיקה חוקרים רבים העוסקים בהתנהגות ארגונית, אשר מחפשים כיצד לגרום לעובד לעשות את עבודתו בצורה הטובה ביותר. מדובר בשאלה מורכבת מאוד, היות והיא כוללת בתוכה סוגיות רבות. גישות רבות בהתנהגות ארגונית, עוסקות במניעים הגורמים לעובד לעבוד ביעילות ובאפקטיביות למען הארגון המעסיק אותו, כאשר מעט מאוד מחקר עוסק בסוגיה של סיבה ותכלית – מדוע עובד לא יפעל למען עצמו, אלא למען הארגון בו הוא עובד?
ארגונים מחפשים את העובד המסור שיהיה אפשר לסמוך עליו ומצפים מעובד לפעולות התומכות במטרות הארגון, כאשר מטרות הארגון ומטרות העובד, אינן חייבות להיות זהות. ניתן לצופות שהעדפה ההתחלתית של העובד תהיה לפעול למען האינטרס של עצמו לעיתים גם בניגוד לאינטרס הארגון. אם כן, מהו המניע שגורם לעובד לוותר על מטרות משלו ולאמץ ולהתחייב למטרות הארגון, לעיתים אפילו על חשבון מטרותיו האישיות? בעבודה זו, אנו נחפש את הסיבות הגורמות לעובד להתחייב למקום עבודתו ולפעול בהתאם לנורמות ולפי מטרות הארגון.
על מנת לחפש את הגורמים המניעים את העובד לבצע את עבודתו, הוחלט לבחון את הסוגיה בשלושה ארגונים אשר נבדלים זה מזה, מכל הבחינות : חברת פעמית סטור, חברת מנורה מבטחים והחזקות בע"מ וארגון הידוע - צה"ל.
רקע
חברת פעמית סטור
מנורה מבטחים החזקות בע"מ
צה"ל - צבא הגנה לישראל
מחויבות העובד (Organizational Commitment)
מחויבות ארגונית ואמון בארגון והנהלת הארגון
אמון ארגוני (Organizational Trust)
מטרת העבודה והשערות
שיטה
כלים
שאלון אמון ארגוני – (Organizational Trust Inventory) OTI
שאלון מחויבות ארגונית – OCQ (Organizational Commitment Questionnaire)
אוכלוסייה
הליך
תוצאות
דיון
הקשר בין מחויבות העובד לבין אמון העובד במנהל ובארגון
השפעת מאפייני העובד על רמת המחויבות לארגון
השפעת מאפייני העובד על רמת האמון כלפי ארגון ומנהל
מגבלות העבודה
הצעות למחקר המשך
לסיכום
מקורות
נספחים
נספח מס' 1 – שאלון מודפס שהועבר לנבדקים
נספח מס' 2 - פלט הסטטיסטי של SPSS