חברות וארגונים עסקיים בימינו מתמודדים עם מציאות מורכבת בה הגלובליזציה היא מרכיב משמעותי ביותר. התפתחות הטכנולוגיה הביאה לצמצום המרחקים הגיאוגרפיים ומאלצת את החברות להפוך לבינלאומיות ולצאת לשווקים מחוץ למדינות המקור שלהן. מעבר ליעילות ושמירה על רווחיות, ישנו מניע נוסף מאחורי העלייה בהשקעות החוץ של חברות והיציאה לשווקים בינלאומיים שהוא קידוש הערכים של צמיחה, התפתחות וחדשנות. מצב זה מאלץ חברות לחפש אפיקים חדשים למילוי יעדים אלו. במקרים רבים, יציאה לשווקים חדשים היא הדרך המהירה אם לא היחידה של חברות אלו להשגת צמיחה.
בשני העשורים האחרונים המספר וההיקף של רכישות אסטרטגיות באמצעות השקעות חוף ישירות (Foreign Direct Investments- FDI), או רכישות מעבר לים (Cross Border Acquisitions- CBA) הלכו וגדלו והפכו למנוע משמעותי מאחורי הצמיחה הכלכלית הבינלאומית (Deng and Yang, 2015; Frankel and Formen, 2017). יותר מכך, מיזוגים ורכישות נתפסים כפעולות מהחשובות והמשמעותיות ביותר שעסקים יכולים לבצע, הן מצד המוכרים והן מצד הקונים (Mulherin et al, 2017). מאחורי תופעה זו עומדת תפיסה על פיה מיזוגים ורכישות הם כלי מרכזי עבור חברות וארגונים ליצירת שווקים חדשים, חיפוש טכנולוגיה חדשה ויצירת יתרון תחרותי על פני המתחרים (Bauer et al, 2016; Luu, 2016). על כן, בעולם הגלובלי של ימינו, הממוקד בחדשנות וצמיחה, העלייה בהיקף עסקאות הרכישות והצמיחה אינה מפתיעה. גודל הוא יתרון, ומיזוגים ורכישות מהווים מענה לצורך זה בצורה מיידית ומהירה הרבה יותר לעומת כלים אחרים כמו צמיחה פנים ארגונית לאורך זמן.
תוכן עניינים
מבוא
1. משתנה בלתי תלוי ראשון- מרחק תרבותי
2. משתנה בלתי תלוי שני- שחיתות ציבורית
3. משתנה תלוי – דפוס הרכישה של החברה הרוכשת במדינת היעד
4. השפעת מרחק תרבותי ושחיתות ציבורית על דפוס הרכישה
5. סיכום ודיון
ביבליוגרפיה